T-Mobile opublikował komunikat dotyczący wyników finansowych i operacyjnych uzyskanych w II kw. 2016 r.
I'm personally v. glad about positive changes in our base not only because of reversing the trend - it confirms strategy we took works!
— Adam Sawicki (@SawickiAd) August 11, 2016
T-Mobile Polska na koniec czerwca 2016 roku obsługiwał 11,635 miliona klientów. Baza klientów usług abonamentowych wyniosła 6,516 miliona, a usług przedpłaconych 5,119 miliona.
Liczba przyłączeń netto w bazie klientów kontraktowych w drugim kwartale 2016 r. poprawiła się, zarówno w porównaniu do ubiegłego roku, jak i do poprzedniego kwartału. Osiągnięty obecnie przez T Mobile Polska wynik jest najlepszym uzyskanym przez spółkę od czwartego kwartału 2013 roku - spółka netto straciła tylko 3 tys. klientów postpaid. W tym samym czasie baza użytkowników usług przedpłaconych zmniejszyła się o 183 tysiące w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy br. Jest to przede wszystkim nadal efekt wprowadzenia nowego standardu utrzymywania w systemach numerów prepaid po upływie terminu ich ważności.
T-Mobile Polska skutecznie realizuje plan powrotu na ścieżkę wzrostu bazy klientów kontraktowych. Pozytywnie zaskakujemy rynek promocjami i widzimy już pierwsze efekty tych działań. W drugim kwartale nasze wyniki w segmencie abonamentowym są najlepsze od ponad dwóch lat. Na bardzo konkurencyjnym rynku odwrócenie trendu było możliwe dzięki uproszczeniu planów taryfowych, podjęciu wielu działań wizerunkowych skierowanych do klientów oraz wzmocnieniu obecności T-Mobile w mediach – powiedział Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska.
W porównaniu do ubiegłego roku ilość wszystkich danych przetransferowanych w sieci T-Mobile wzrosła o 106% - w technologii UMTS przesłano o 47% więcej danych, a w przypadku technologii LTE wzrost wyniósł aż 348%.
W pierwszym półroczu T-Mobile Polska istotnie zwiększył swoją aktywność komunikacyjną zarówno w zakresie działań wizerunkowych jak i promocyjnych. Udział nakładów reklamowych w prasie, radiu i TV na tle wydatków branży telekomunikacyjnej wyniósł 24%, co w porównaniu do analogicznego okresu 2015 r. stanowi wzrost o 6 p.p.
Od początku roku T-Mobile wprowadził zmiany ofertowe oraz systemowe, które ułatwiają klientom korzystanie z usług telekomunikacyjnych. Nasze kampanie zajmują czołowe miejsca w rankingach popularności w Internecie, a klienci korzystają z prostszych planów taryfowych i większych pakietów danych. To kompleksowe podejście procentuje i jego wyniki widać już w statystykach pozyskiwania klientów kontraktowych - powiedziała Elżbieta Wójcik, członek zarządu ds. rynku prywatnego.
W drugim kwartale br. przychody całkowite T-Mobile Polska osiągnęły wartość 1,5 miliarda złotych, a w całym pierwszym półroczu 2016 roku wyniosły 3,148 miliarda złotych i były niższe o 0,9% w stosunku do analogicznego okresu 2015 roku.
W drugim kwartale br. skorygowana EBITDA wyniosła 438 milionów złotych, a marża EBITDA osiągnęła poziom 29,2%. Na niższy wynik EBITDA miało wpływ jednorazowe zdarzenie związane z rozliczeniem sprzedaży hurtowej międzynarodowych usług roamingowych w wysokości 62 milionów złotych. Bez uwzględnienia tego efektu EBITDA w tym okresie osiągnęłaby wartość 500 milionów złotych, a marża EBITDA 31,9%. Wyniki skonsolidowane pierwszego półrocza br. T-Mobile Polska na poziomie EBITDA wyniosły 959 milionów złotych, przy marży EBITDA na poziomie 30,5%.
Głównymi czynnikami wpływającymi na wyniki T-Mobile Polska w pierwszej połowie 2016 roku są: bardzo duża konkurencja i związane z tym zwiększenie nakładów marketingowych, jak również wyższe koszty obsługi połączeń interkonektowych wynikające z większej aktywności użytkowników taryf z nielimitowanymi usługami. Koszty tych działań w kumulacji z trendami rynkowymi mają wyraźny wpływ na wynik EBITDA - powiedział Szabolcs Gaborjani, członek zarządu ds. finansowych.
W drugiej połowie 2016 roku T-Mobile będzie rozbudowywał zasięg sieci LTE. Do końca roku będzie ona dostępna na 99% stacji bazowych. Dzięki wdrażaniu technologii Carrier Aggregation, która ma objąć 500 stacji bazowych T-Mobile, korzystanie z mobilnego szerokopasmowego Internetu będzie możliwe z prędkościami od 200 Mbps do 300 Mbps.
Wyniki finansowe T-Mobile Polska II kw. 2016
Note | Q2 2015 millions of € |
Q3 2015 millions of € |
Q4 2015 millions of € |
FY 2015 millions of € |
Q1 2016 millions of € |
Q2 2016 millions of € |
Change % |
H1 2015 millions of € |
H1 2016 millions of € |
Change % |
||
TOTAL REVENUE | 385 | 391 | 386 | 1 544 | 378 | 343 | (10,9) | 767 | 721 | (6,0) | ||
PRODUCT VIEW | 385 | 391 | 386 | 1 544 | 378 | 343 | (10,9) | 767 | 721 | (6,0) | ||
- Fixed network | 29 | 26 | 23 | 101 | 24 | 24 | (11,1) | 51 | 48 | (5,9) | ||
- Mobile communications | 358 | 365 | 362 | 1 443 | 354 | 319 | (10,9) | 716 | 673 | (6,0) | ||
SEGMENT VIEW | 385 | 391 | 386 | 1 544 | 378 | 343 | (10,9) | 767 | 721 | (6,0) | ||
- of which Consumer | 217 | 216 | 215 | 868 | 196 | 198 | (8,8) | 437 | 394 | (9,8) | ||
- of which Business | 136 | 132 | 132 | 536 | 124 | 126 | (7,4) | 272 | 250 | (8,1) | ||
EBITDA | 1 | 145 | 164 | 141 | 580 | 120 | 100 | (31,0) | 275 | 220 | (20,0) | |
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) | % | 37,7 | 41,9 | 36,5 | 37,6 | 31,7 | 29,2 | (8,5p) | 35,9 | 30,5 | (5,4p) | |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 45 | 34 | 48 | 189 | 546 | 35 | (22,2) | 107 | 581 | n.a. | ||
CASH CONTRIBUTION | 100 | 130 | 93 | 391 | (426) | 65 | (35,0) | 168 | (361) | n.a. |
Wyniki operacyjne T-Mobile Polska II kw. 2016 r.
Note | Q2 2015 |
Q3 2015 |
Q4 2015 |
FY 2015 |
Q1 2016 |
Q2 2016 |
Change % |
H1 2015 |
H1 2016 |
Change % |
||
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) | ||||||||||||
Fixed network Access Lines | ('000) | 18 | 17 | 18 | 18 | 18 | 18 | 0,0 | 18 | 18 | 0,0 | |
- IP | ('000) | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | (33,3) | 3 | 2 | (33,3) | |
Broadband Access Lines Retail | ('000) | 9 | 8 | 10 | 10 | 10 | 10 | 11,1 | 9 | 10 | 11,1 | |
TV (IPTV, SAT, Cable) | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Bundled Access Lines | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
ULLs/Wholesale PSTN | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Unbundled Access Lines | ('000) | 4 | 4 | 5 | 5 | 6 | 5 | 25,0 | 4 | 5 | 25,0 | |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | ||||||||||||
Service revenue | (€ million) | 268 | 267 | 243 | 1 034 | 244 | 220 | (17,9) | 524 | 464 | (11,5) | |
CUSTOMERS | ('000) | 15 827 | 15 696 | 12 056 | 12 056 | 11 821 | 11 635 | (26,5) | 15 827 | 11 635 | (26,5) | |
- contract | ('000) | 6 708 | 6 640 | 6 569 | 6 569 | 6 518 | 6 516 | (2,9) | 6 708 | 6 516 | (2,9) | |
- prepaid | ('000) | 1 | 9 118 | 9 056 | 5 487 | 5 487 | 5 303 | 5 119 | (43,9) | 9 118 | 5 119 | (43,9) |
NET ADDS | ('000) | 32 | (130) | (3 641) | (3 646) | (235) | (186) | n.a. | 125 | (421) | n.a. | |
- contract | ('000) | (76) | (68) | (71) | (254) | (50) | (3) | 96,1 | (115) | (53) | 53,9 | |
- prepaid | ('000) | 1 | 108 | (62) | (3 569) | (3 391) | (184) | (183) | n.a. | 240 | (368) | n.a. |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 2,1 | 2,6 | 11,0 | 4,3 | 3,4 | 3,3 | 1,2p | 2,1 | 3,4 | 1,3p | |
- contract | (%) | 1,1 | 1,1 | 1,2 | 1,1 | 1,2 | 1,1 | 0,0p | 1,1 | 1,1 | 0,0p | |
SAC PER GROSS ADD | € | 11 | 6 | 7 | 7 | 7 | 6 | (45,5) | 8 | 6 | (25,0) | |
- contract | € | 65 | 34 | 35 | 38 | 31 | 27 | (58,5) | 41 | 29 | (29,3) | |
- prepaid | € | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | (50,0) | 2 | 1 | (50,0) | |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | € | 6 | 12 | (12) | 1 | 1 | 0 | (100,0) | 3 | 0 | (100,0) | |
ARPU | € | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 6 | 0,0 | 6 | 7 | 16,7 | |
- contract | € | 11 | 11 | 10 | 11 | 10 | 9 | (18,2) | 11 | 10 | (9,1) | |
- prepaid | € | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0,0 | 2 | 2 | 0,0 | |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 39 | 39 | 40 | 39 | 39 | 46 | 7p | 39 | 42 | 3p | |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 154 | 154 | 172 | 157 | 204 | 213 | 38,3 | 152 | 209 | 37,5 | |
- contract | (min) | 311 | 313 | 322 | 311 | 325 | 334 | 7,4 | 305 | 330 | 8,2 |