Oświadczenie Telekomunikacji Polskiej w sprawie świadczenia hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR) na rzecz Tele 2.
Telekomunikacja Polska oraz Tele 2 nie są gotowe do świadczenia hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR) od 14 września 2006 roku. Narzucony przez Urząd Komunikacji Elektronicznej 2-miesięczny okres na wdrożenie tej usługi jest zbyt krótki i nie uwzględnia możliwości technicznych i organizacyjnych obu firm. Telekomunikacja Polska podkreślała to od początku i 6 września złożyła do UKE oficjalny wniosek o zmianę terminu wprowadzenia usługi.
Telekomunikacja Polska dokłada wszelkich starań aby jak najszybciej zakończyć uzgodnienia z Tele 2 i wdrożyć usługę hurtowej sprzedaży abonamentu w najbliższym możliwym terminie. Z audytu możliwości wdrożenia usługi WLR, przeprowadzonego przez firmę KMPG wynika, że najkrótszy realny czas wprowadzenia WLR to 8 miesięcy od zamknięcia negocjacji (które nie zostały jeszcze zakończone). TP robi wszystko by termin ten skrócić. Należy jednak pamiętać, że inni operatorzy narodowi w Europie dostosowywali swoje sieci i systemy informatyczne do WLR nawet 24 miesiące.
Wspólny zespół powołany przez TP i Tele 2 prowadzi intensywne prace związane z rozstrzygnięciem wszystkich kwestii nieujętych w decyzji UKE, a niezbędnych do uruchomienia WLR. Do tej pory ekspertom udało się rozstrzygnąć 19 z 54 omawianych zagadnień.
Mimo, że dyskusja o możliwości wprowadzenia WLR przez polskiego regulatora rynku telekomunikacyjnego trwała około 1,5 roku, do momentu wydania decyzji przez UKE nie było jasne, jakie warunki będzie musiała spełnić TP, by wprowadzić tę usługę. Omawiane założenia w praktyce zostały bardzo istotnie zmodyfikowane w ostatecznej decyzji Urzędu, nawet w stosunku do wersji komunikowanej publicznie miesiąc wcześniej. Tymczasem dostosowanie sieci TP do warunków hurtowej sprzedaży abonamentu wymaga głębokiej ingerencji w systemy informatyczne (m.in. biling i taryfikacja) oraz inwestycji w kwocie około 60 mln zł.
TP jest zdziwiona akcją marketingową jaką rozpoczęło już Tele 2 w odniesieniu do usługi WLR. Znając doskonale status prac wspólnego zespołu roboczego, Tele 2 świadomie wprowadza w błąd klientów swoich i TP, oferując im usługę, która nie może być jeszcze dostępna. Taka postawa Tele 2 świadczy o tym, że operator ten może chcieć wykorzystywać wszelkie możliwości prawne, zawarte w decyzji UKE, by wymusić odszkodowanie od TP. Może się okazać, że zgodnie z ustalonymi przez UKE w decyzji zapisami, Telekomunikacja Polska zostanie zmuszona do płacenia kar na rzecz Tele 2, nawet od kilku do kilkunastu milionów złotych dziennie, mimo, że obie firmy nie są jeszcze w stanie świadczyć usługi WLR.
TP respektuje obowiązujące prawo i wprowadzi hurtową sprzedaż abonamentu na rzecz Tele2. Mimo to, nadal uważamy, że decyzja UKE jest szkodliwa dla rynku i zmusza TP do działania na własną szkodę. Dlatego TP podejmie wszelkie możliwe kroki prawne w celu dostosowania warunków świadczenia tej usługi do standardów Unii Europejskiej.