UKE: nowy duopol ma obecnie 100% zasobów 1800

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 0

Prezes UKE postanowił zebrać wstępne opinie odnośnie do planowanego sposobu podziału częstotliwości z pasma 1800 MHz.

Planując rozdysponowanie częstotliwości z pasma 1800 MHz Prezes UKE wziął pod uwagę cele regulacyjne wskazane przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz stan konkurencji na polskim rynku telekomunikacyjnym.

Szczególną uwagę Prezesa UKE zwróciły wydarzenia, jakie zaszły na rynku w roku 2011, polegające na dokonaniu przez niektórych z jego uczestników koncentracji polegającej na przejęciu kontroli nad innym uczestnikiem rynku (decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr DKK-126/11 z dnia 24 października 2011 r.) lub na utworzeniu wspólnego przedsiębiorcy (decyzja Prezesa UOKiK nr DKK-31/11 z dnia 16 marca 2011 r.). Przejęcia i porozumienia zawarte na rynku telekomunikacyjnym w Polsce spowodowały, że w paśmie 1800 MHz wytworzył się faktyczny duopol, który posiada 100% zasobów:

  • PTK Centertel Sp. z o.o. oraz PTC S.A., które zawarły porozumienie w celu współużytkowania infrastruktury, powołując w tym celu spółkę zależną Networks Sp. z o.o. posiadają razem 2 x 19,2 MHz, co daje im 39,7 % częstotliwości z pasma 1800 MHz;

  • Spółki z grupy Zygmunta Solorza (Polkomtel Sp. z o.o., Mobyland Sp. z o.o., Centernet S.A.) posiadają razem 2 x 29,2 MHz, co daje im 60,3 % częstotliwości z pasma 1800 MHz.

Uwzględniając nową sytuację na rynku, Prezes UKE wziął pod uwagę konieczność rozwoju rynku telekomunikacyjnego i potrzebę budowania nowych usług telekomunikacyjnych oraz modyfikacji starych usług, świadczonych przez operatorów zasiedziałych. Należy zauważyć, że na rynek mogą wejść też nowi operatorzy świadczący nowoczesne usługi telekomunikacyjne. Obie grupy potrzebują nowych zasobów częstotliwości.

Istnieje na rynku również operator, który z różnych przyczyn (także przez siebie zawinionych) nie przystąpił do tej pory do przetargów na częstotliwości z zakresu 1800 MHz i dopiero w ostatnim czasie zadeklarował, że widzi potrzebę takiego uczestnictwa.

Istotne jest wskazanie w tym miejscu, że pasmo 1800 MHz jest jednym z kluczowych zasobów służących do świadczenia nowoczesnych usług telekomunikacyjnych, w tym szerokopasmowego dostępu do Internetu, z uwagi na jego charakterystykę jako częstotliwości służących do celów zwiększania pojemności sieci. Jego efektywne wykorzystanie pozwala zarazem na skuteczne zwalczanie efektu tzw. wykluczenia cyfrowego.

Biorąc powyższe okoliczności pod uwagę, Prezes UKE doszedł do przekonania, że w interesie społecznym jest jak najszybsze rozdysponowanie zwalnianych zasobów z pasma 1800 MHz bez oczekiwania na uwolnienie częstotliwości z zakresu poniżej 1 GHz. Analizując stan rynku Prezes UKE zakłada więc uruchomienie procedury przetargowej w odniesieniu do dostępnych już częstotliwości z pasma 1800 MHz o szerokości 2x25 MHz, dzieląc je na dwa przetargi. Będą one przeprowadzone w oparciu o dwa różne cele regulacyjne:

  • pierwszy przetarg przeprowadzony będzie w oparciu o pierwszy cel, to znaczy wzmocnienie konkurencji poprzez stworzenie odpowiednich i zarazem mocno preferencyjnych warunków do uczestnictwa w przetargu na jedną rezerwację częstotliwości bloku częstotliwościowego o szerokości 2x10 MHz (któremu odpowiada 50 dupleksowych kanałów radiowych, każdy o szerokości 200 kHz), z zakresu 1729,9 - 1739,9 MHz oraz 1824,9 - 1834,9 MHz dla operatorów telekomunikacyjnych, którzy nie mają obecnie dostępu do pasma 1800 MHz;

  • drugi przetarg będzie miał na celu rozdysponowanie trzech rezerwacji częstotliwości, z których każda obejmuje blok częstotliwościowy o szerokości 2x5 MHz (któremu odpowiada 25 dupleksowych kanałów, każdy o szerokości 200 kHz), z zakresu 1739,9 - 1754,9 MHz oraz 1834,9 - 1849,9 MHz w oparciu o kryterium kwoty zadeklarowanej, tak aby spowodować osiągnięcie istotnych dochodów o charakterze publicznoprawnym. Przetarg ten ma zostać ogłoszony niezwłocznie po zakończeniu pierwszego przetargu, a każdy z jego uczestników będzie mógł się ubiegać o wyłącznie jedną rezerwację częstotliwości, aby uniknąć antykonkurencyjnego gromadzenia zasobów częstotliwości (anti – competitive spectrum hoarding).

Możliwość składania tylko po jednej ofercie w obu przetargach, ma uczynić proces rozdysponowania częstotliwości jak najbardziej przejrzystym, aby uniknąć sytuacji rezygnowania przez uczestników przetargu ze wcześniej złożonych ofert i dowolnego ich wyboru przy składaniu wniosków o rezerwację częstotliwości (tak jak miało to miejsce przy poprzednim przetargu na częstotliwości z zakresu E-GSM).

Prezes UKE ma na względzie również konieczność wdrażania nowych mobilnych usług transmisji danych, co wymaga szybkiego uwolnienia pasma zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej. Jednocześnie Prezes UKE wskazuje, że niezwłocznie po uwolnieniu nowych zasobów z pasma poniżej 1 GHz, zostaną one rozdysponowane w drodze kolejnego przetargu.

Dlatego też Prezes UKE, ustalając procedurę i kryteria oceny ofert w przetargu na jedną rezerwację częstotliwości bloku częstotliwościowego o szerokości 2x10 MHz w zgodzie z interesem społecznym, w szczególności słusznym interesem użytkowników końcowych, za najważniejsze kryterium oceny ofert uznał kryterium zachowania warunków konkurencji. Zgodnie z zapisami niniejszej dokumentacji przetargowej Uczestnik przetargu może uzyskać za to kryterium od 0 do 1100 punktów na 2000 punktów możliwych do zdobycia w przetargu.

Prezes UKE ma na uwadze również okoliczność, iż ofertę w przetargu na jedną rezerwację częstotliwości bloku częstotliwościowego o szerokości 2x10 MHz może złożyć również zupełnie nowy operator, mający plany świadczenia usług telekomunikacyjnych na terenie Polski oraz liczący w dłuższej perspektywie również na częstotliwości z zakresu poniżej 1 GHz. Stwarzałoby to możliwość budowy sieci telekomunikacyjnej w pełni zoptymalizowanej, co możliwe jest przy posiadaniu zarówno częstotliwości o charakterze pokryciowym (poniżej 1 GHz) jak i o charakterze pojemnościowym (powyżej 1 GHz). Nowi gracze na rynku powinni jednakże wykazać się doświadczeniem, ocenianym przez pryzmat dokonanych inwestycji w sieci radiowe.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: