UKE w Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego porównał roczne koszty korzystania z telefonu komórkowego przez klienta biznesowego w ofertach polskich operatorów.
Ceny koszyków usług dla klientów biznesowych
Ceny w poszczególnych koszykach usług dla klientów biznesowych zostały obliczone przez operatorów wg następujących założeń:
Klient biznesowy - 250 minut rozmów wychodzących miesięcznie + 50 SMS, 30% rozmów do sieci stacjonarnej, 70% do sieci komórkowej (45% do własnej sieci, 25% do innych sieci komórkowych). Struktura ruchu dobowo: 75% w szczycie, 15% poza szczytem, 10% w weekend.
Roczna wartość koszyka została obliczona na podstawie:
1/3 opłaty aktywacyjnej
wartości abonamentu pomnożonej przez 12
wartości opłat za zrealizowane połączenia wychodzące krajowe (wg opisu podanego powyżej) w ciągu miesiąca, po uwzględnieniu pakietów minutowych lub kwotowych zawartych w abonamencie, pomnożonych przez 12
wartości opłat za wysłane w ciągu miesiąca SMS-y (wg opisu podanego powyżej), pomnożonych przez 12.
Opłaty zawierają VAT. Obliczenia opierają się na dostępnych w danym roku abonamentowych planach taryfowych, z których operator wybrał plan o najniższym koszcie użytkowania przez klienta. Koszyki usług dla klientów biznesowych charakteryzowały się w 2006 roku spadkiem cen w przypadku wszystkich trzech analizowanych operatorów telefonii ruchomej.
Zdecydowanie największy spadek w porównaniu z 2005 rokiem odnotował operator sieci Orange – 23%, u którego roczny koszt użytkowania telefonii ruchomej przez klienta biznesowego wyniósł 1 464,00 zł z VAT. Bardziej opłacalny dla użytkownika był tylko koszyk biznesowy oferowany przez operatora sieci Era – 1 348,00 zł z VAT, który staniał w porównaniu do 2005 roku o prawie 12%. Zdecydowanie najwięcej zapłacił użytkownik koszyka sieci Plus – 2017,07 zł, przy najniższym spadku ceny o niecałe 7%.
Roczne ceny koszyków usług dla klientów abonamentowych biznesowych
źródło: Opracowanie własne UKE wg koszyka cenowego dla klienta biznesowego.