PIIT: operatorzy nie są bankami i nie świadczą usług przechowywania środków na koncie

Newsy
Opinie: 35

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji opublikowała swoje oficjalne stanowisko ws. komunikatu UOKiK o  wszczęciu postępowania przeciwko Orange Polska, P4, Polkomtel i T-Mobile Polska dotyczącego braku zwrotów niewykorzystanych środków na kontach prepaid. Z komunikatem UOKiK można zapoznać się tutaj

Oto treść komunikatu PIIT:

W nawiązaniu do komunikatu Prezesa UOKiK z dnia 26 września 2016 r. pt. "Telefon na kartę - postępowanie UOKiK" Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji pragnie przypomnieć o korzyściach dla konsumentów, płynących z obecnie funkcjonującego na rynku modelu świadczenia usług telekomunikacyjnych pre-paid oraz zasady jego funkcjonowania w zgodzie z obowiązującym prawem.

Usługa przedpłacona jest alternatywą w stosunku do usług abonamentowych, polegającą na wniesieniu opłaty z góry za możliwość korzystania z usług przez określony czas. Odpowiadając na potrzeby klientów, operatorzy posiadają zróżnicowane oferty pre-paid, umożliwiające mniej lub bardziej intensywne korzystanie z usług, bez konieczności częstego doładowania.

Główną zaletą usług opłacanych z góry jest możliwość stałego kontrolowania przez użytkownika wydatków na usługi telekomunikacyjne. Użytkownik sam decyduje, ile pieniędzy chce przeznaczyć na prowadzenie rozmów oraz korzystanie z innych dostępnych usług telekomunikacyjnych w określonym czasie.

Co więcej, wyjątkowa w skali europejskiej atrakcyjność cenowa ofert pre-paid w Polsce powoduje, że są one dostępne na każdą kieszeń, a często wręcz kosztowo niezauważalne w budżecie klienta dzięki bogatemu wachlarzowi atrakcyjnych promocji. Ze względu na formę usług pre-paid w Polsce, często już za 5 zł klient posiada dostęp do nowoczesnych technologii.

Chcąc uatrakcyjnić usługi świadczone klientom w modelu prepaid, operatorzy telekomunikacyjni oferują również liczne bonusy dodawane do doładowań, które nie pomniejszają zgromadzonych jednostek, dzięki czemu Klient niejednokrotnie otrzymuje znacznie większe korzyści w ramach przeznaczonych środków.

Dyskutując o modelu sprzedaży w systemie przedpłaconym trzeba pamiętać, że analogiczna praktyka nabywania towarów/usług jest powszechna i szeroko przyjęta nie tylko w telekomunikacji, ale i w innych sektorach. Przykładem takich rozwiązań są różnego rodzaju karnety, bony towarowe czy bony prezentowe. Umożliwiają one otrzymanie nabytej usługi lub towaru w konkretnie oznaczonym czasie. Po upływie terminu ważności klientom nie jest zwracana kwota, za którą bon czy karnet został zakupiony.

Operatorzy telekomunikacyjni nie są bankami i nie świadczą usług przechowywania środków na koncie, które podlegają zwrotowi w gotówce lub przelewem po upływie terminu ważności konta. Usługi finansowe są regulowane przez inne przepisy prawne i powiązane z innymi kosztami dla klienta.

Liczymy, iż w ramach prowadzonych prac regulatorzy rynku docenią model usługi, dzięki któremu oferowane ceny są tak niskie, usługi atrakcyjne, a klienci doceniają jego funkcjonowanie, o czym świadczy duża liczba użytkowników. Zmiana tego modelu może nie tylko zdecydowanie negatywnie wpłynąć na korzystne oferty detaliczne dostępne na rynku, ale również zaburzyć jego efektywne funkcjonowanie, w tym skuteczność walki z nadużyciami.

Prezes UOKiK rozumiejąc sytuację na rynku polskim, wysoką konkurencyjność i dostępność usług dla klienta, do tej pory oceniał model pre-paid w publikowanych na stronie internetowej wyjaśnieniach jako zgodny z prawem. Sytuacja prawna nie uległa w tym zakresie zmianie.

PIIT wyraża nadzieję, iż Prezes UOKiK dokona obiektywnej oceny tego modelu świadczenia usług, w tym również na tle innych sektorów gospodarki, oraz rozważy wszelkie korzyści płynące z jego funkcjonowania w obecnym kształcie.

PIIT deklaruje gotowość i otwartość na dialog z UOKIK mając na uwadze ochronę interesów konsumentów oraz zapewnienia przewidywalnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej.

Opinie:

Opinie archiwalne (35):

Komentuj

Komentarze / 35

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    janek pisze: 2016-09-28 18:45
    sssssranie w banie. nie sa bankami ale kase przyjmowac moga wczesniej. oddawac kase!!
    9
  • Users Avatars Mini
    ikado1 pisze: 2016-09-28 18:49
    Jest to wyjątkowo aroganckie oświadczenie. Operatorzy wiedzą jak brać pieniądze to niech nauczą się zwracać nie swoje pieniądze. W innych europejskich państwach operatorzy zwracają nienależne pieniądze i nie mówią że nie są bankami. Nieuregulowanie tej sprawy bardzo żle świadczy o naszym państwie. sądzę ,że pani minister Streżyńska powinna jak najszybciej wprowadzić zmiany do prawa telekomunikacyjnego i to bez zbędnej zwłoki.
    7
  • Users Avatars Mini
    Jeleń pisze: 2016-09-28 19:06
    Ja nie jestem bankiem. Jak mi kumpel pożyczy pieniądze to później mu je oddaję. A bankiem nie jestem. Sklep nie jest bankiem. Jak kupię odkurzacz a w domu zobaczę, że to zły model, oddaję do sklepu i sklep zwraca pieniądze. Sklep nie jest bankiem. Postępowanie operatorów, którzy dają czas ważności pieniędzy to jest złodziejstwo. Normalna kradzież. Zakupy są wtedy kiedy się kupuje. Chcę kupić prezerwatywę to wyjmuję pieniądze, płacę i biorę towar. Nikt mi z portfela za miesiąc kasy nie wyciągnie, ot tak. Nawet komornik zabiera określoną, kwotę, na podstawie wyroku sądu, a nie za miesiąc kasuje 30 zł, co miesiąc.
    4
  • Users Avatars Mini
    maru26 pisze: 2016-09-28 19:11
    Jak nie trawię PIS-u tak zgadzam się, że oszukiwanie klienta to największa zmora dla abonentów prepaid'ów. Płaci się co miesiąc, 3 czy 6 albo i rok i to nie mało bo najczęściej 10, 30, 50, 100-150 pln, a nagle oni mówią przepadło. Kasę wzięli a tu zonk. Gdybyśmy traktowali operatorów jaki banki to po zasileniu za 150 pln/1 rok chcielibyśmy dostać np 160 pln (odsetki) + ich ewentualna promocja na doładowania.
    5
  • Users Avatars Mini
    kigam pisze: 2016-09-28 19:16
    przecież nikt nikogo do niczego nie zmusza? a może jednak? nie chcecie nie korzystajcie - z tego co pamiętam Operator to nie instytucja charytatywna. bez telefonu też da się funkcjonować :)
    -5
  • Users Avatars Mini
    troip pisze: 2016-09-28 19:38
    Jakoś Virgin czy NJU mobile mogą bez przeszkód funkcjonować, mając przy tym najlepsze oferty i nie muszą zabierać nikomu pieniędzy z konta. Nie kupuję tłumaczenia innych operatorów.
    6
  • Users Avatars Mini
    Machomed pisze: 2016-09-28 19:40
    W 1933 r. nikt nikogo nie zmuszał do głosowania na listę Fuhrera, SA i SS zachęcało jednak aby dobrze oddać głos. Nikt nikogo nie zmusza, do mieszkania w Polsce - można wyjechać. Nikt nikogo nie zmusza do jedzenia chleba, można jeść płatki kukurydziane. Nie chodzi o sens prawny ale o zdroworozsądkowy pojęcia złodziej. Złodziej to ten co kradnie. A kradnie ten co zabiera Twoją własność.Oczywiście, że do kradzieży nikt nikogo nie zmusza. Naprawdę. Nikt. Nikogo.
    -2
  • Users Avatars Mini
    Negaard pisze: 2016-09-28 19:48
    Ja nie rozumiem osob krytykujących operatorów. Wybierając oferte na karte sami decydujecie ile, komu i za jaki okres czasu placicie za MOZLIWOSC KORZYSTANIA Z USLUG danej firmy. @maru26 Powinienes raczej napisac Jakbyśmy traktowali operatorow jak banki to po zasileniu 150zl/rok chcielibysmy dostac 150zl - oplaty za prowadzenie i korzystanie z konta przez rok (np 6zl x 12mcy, czyli minus 72zl) + plus ewentualne promocje Tule ze operator pobiera przykladowo 5zl/tydz, a bank 6zl/mies.
    -6
  • Users Avatars Mini
    pabloki pisze: 2016-09-28 20:38
    Przecież piit ma prawo lobbować na rzecz operatorów.
    3
  • Users Avatars Mini
    Tomala pisze: 2016-09-28 20:42
    hmm... a jak wytłumaczycie taką sytuację... karta w plusie. jest tam jakas teza ze iles tam zł doładowuje konto na ileś tam dni... operator oferuje uslugi dodatkowe tzw pakiety... doladowuje sobie konto za 12pln, żeby wykupic usługę od nich, pakiet internetowy 1gb ważny 30 dni Co się okazuje po kilku dniach.. ze usluga która wykupiłem, już nie działa, bo jakieś konto mam nieaktywne.. a co mnie jakieś konto interesuje.. wykupiłme usługę na 30 dni, a oni mi ją blokują, bo cos tam, w regulamnie jest za 12 zł to bedzie dziłąc tylko 5 dni, ale sprzedaja na 30?? zeby teraz mi działo dalej moje 1gb na 30 dni muszę im dać 30zł, ktorego nie wykorzystam, bo nie potrzebuję, wystarczy mi 12 zł za 30 dni netu.. I kto tu kogo OKRADA !?!?
    9
  • Users Avatars Mini
    Wiedzący pisze: 2016-09-28 20:55
    @Tomala. Przed zakupem usługi powinieneś przeczytać regulamin. Jeżeli opisana sytuacja jest z nim niezgodna to powinieneś złożyć reklamację. W innym przypadku wszystko jest zgodne z prawem, a jak wiadomo nieznajomość tegoż szkodzi. Za to w sieci Orange, jeżeli aktywujesz pakiet to jest on możliwy do wykorzystania przez cały okres jego ważności niezależnie jak długo jest ważne konto karty oraz czy znajdują się na nim jakieś środki. Jak nie pasują tobie warunki Plusa to bez problemu możesz zmienić operatora.
    1
  • Users Avatars Mini
    jsfb pisze: 2016-09-28 20:56
    Operatorzy nie są bankami. Ale kary umowne i odsetki umieją naliczać i pobierać.
    6
  • Users Avatars Mini
    Zdziwiony pisze: 2016-09-28 21:07
    Do jsfb. A jakie kary umowne i odsetki w usługach przedpłaconych opłacasz? ;) Teraz na poważnie: Kara umowna, czy też odsetki ustawowe są zdefiniowane w Kodeksie Postępowania Cywilnego. Każdy przedsiębiorca, z którym zawierasz umowę ma prawo je pobierać jeżeli nie wywiążesz się ze swoich zobowiązań w terminie. Tutaj nie trzeba być bankiem.
    -3
  • Users Avatars Mini
    Zdziwiony pisze: 2016-09-28 21:07
    Do jsfb. A jakie kary umowne i odsetki w usługach przedpłaconych opłacasz? ;) Teraz na poważnie: Kara umowna, czy też odsetki ustawowe są zdefiniowane w Kodeksie Postępowania Cywilnego. Każdy przedsiębiorca, z którym zawierasz umowę ma prawo je pobierać jeżeli nie wywiążesz się ze swoich zobowiązań w terminie. Tutaj nie trzeba być bankiem.
    1
  • Users Avatars Mini
    nihao pisze: 2016-09-28 21:07
    No tu maja racje, nie sa bankami, bo nie oddaja. Za to z przyjemnoscia przechowuja. Zreszta troche to ignoranckie ze strony piit twierdzic, ze operatorzy nie sa bankami. Bo czym jest plus bank albo oranzowe pozyczki? Przeciez swiadcza uslugi bankowe.
    4
  • Users Avatars Mini
    troip pisze: 2016-09-28 21:16
    Jak już jesteśmy przy temacie zabierania ( okradania ) środków z kont prepaid, to dziwi mnie, że nikt nie poruszył tematu narastającego procederu wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium, bo to zaczyna być już naprawdę uciążliwe, i nie jedno konto w ten sposób zostało wyczyszczone.
    5
  • Users Avatars Mini
    nihao pisze: 2016-09-28 21:26
    Lepiej, teraz przeciez przy postpaid (nie wiem jak pre) znalezli sposob na dodatkowy dochod, blokujac za oplata reklamodawcow/banki, ktorym operator sprzedal numer. Juz nawet telefony na karte nie sa bezpieczne i wydzwaniaja, oferujac korzystne kredyty czy inne pozyczki.
    0
  • Users Avatars Mini
    Frr pisze: 2016-09-28 22:08
    Jezeli zostawiasz kase u opa najwyrazniej masz zle dobrana oferte. A jest taki szeroki wachlasz na zmiane taryf... wystarczy pomyslec i pokombinowac. Ale lepiej plakac ze sie nie da i ze operator kradnie. To nie caritas. I z kilkoma osobami sie zgodze jako abonent. Ale operatora tez rozumiem. Jezeli bierzemy abonament 29zl i mamy wszystko bez limitu to wykorzystuj to na maksa. A jezeli wykorzystujesz 20 min to nie placz. Tylko zmien taryfe a nie patrz ze znajomy ma to ja tez chce. Taka mentalnosc nasza. Chce to po mimo ze nie potrzebuje.
    -9
  • Users Avatars Mini
    Dżery pisze: 2016-09-28 22:20
    Fakt, nie są bankami, bo żaden bank nie wymusza okresowego zasilania konta pod groźbą utraty już zgromadzonych na nim środków.
    11
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2016-09-29 00:08
    Ale pierd...lenie tego całego PIITu PIITu, do brania pieniędzy to są bardzo szybcy i chętni, a do zwracania niewykorzystanych środków to już nie są bankami, niezłe skurw...syństwo ubrane w bezczelne słowa. To w innych krajach operatorzy są bankami wg definicji tej nawiedzonej PIITy? Jeżeli zwracają pieniądze niewykorzystane?
    5
  • Users Avatars Mini
    drukarz pisze: 2016-09-29 05:24
    Tresc oswiadczenia to jakby artykul sponsorowany przez operatorow. Swoja droga na jakiej podstawie PIIT wydaje opinie w sprawie, w ktorej nie jest orzecznikiem a wrzecz strona? Wystarczy spojrzec jakie biura ma PIIT, zeby wiedziec kto jest ich sponsorem (lista jest dluga ZBP, wiekszosc firm telekomunikacyjnych...) Jak zwykle tam gdzie ktos wystepuje przeciwko silnej grupie stanowiacej proceder, nagle znajduje sie ktos, kto dla obrony procederu tlumaczy, jacy to operatorzy sa dobrzy dajac bonusy, utrzymuja infrastrukture telekomunikacyjna czy nawet teleinformatyczna dla swoich klientow. Fakt jest taki, ze 4 operatorow komorkowych stanowi oligopol czy tego chca czy nie. Z jednej strony rywalizuja miedzy soba kiedy jest walka o klienta, z drugiej strony wspoldzialaja przeciwko probie ataku skierowanego w ich proceder. Operatorzy posiadaja tyle zrodel ponadnormatywnych przychodow od klientow (nierownowaga umow), ze zrobia wszystko , zeby utrzymac status quo. Gdzies czytalem, ze uslugodawcy z zapisow "umownych" czyli wszelkich kar czerpia do 10 % swoich przychodow!!!!! Wiec tyle ile najsurowsze kary dla uslugodawcow. Slyszeliscie kiedys, zeby operator zaplacil kare w tym wymiarze? Zawsze w relacji urzednika i biznesmena, biznesmen ma wiecej do uzyskania niz urzednik, a sila persfazji z pln jest tez wieksza. Nadzieja w p. Strezynskiej jak tu ktos napisal. Pamietam za czasu kiedy byla prezesem UKE, wszyscy operatorzy drzeli na wiesci przed opublikowaniem Jej stanowiska. Trzymam kciuki za dobre decyzje p.Mario. Mam jednak nadzieje, ze nie przeszla pani na czarna strone mocy...
    3
  • Users Avatars Mini
    Onn pisze: 2016-09-29 09:10
    Macie rację: i z tym, że opy żerowały na nieświadomości klientów i wymuszały wpłaty sms'ami typu "za 2 dni twoje konto.... " i z tym, że jak kasa została, a numer był w gotowości więc też coś opa to kosztowało. Zwłaszcza, iż w tzw. międzyczasie użytkownik wykorzystał darmowe bonusy wynikające z doładowania (np. DIL). Wg. mnie rozsądnym by było: zakazanie zerowania tak zgromadzonych środków oraz umożliwienie przekazania ich na"konto" innego numeru, u tego samego operatora (nawet postpaid).
    6
  • Users Avatars Mini
    Lucius pisze: 2016-09-29 12:18
    Osobiście uważam, jeżeli kupuję usługę na kartę za 19.99 na 30 dni to nie mam prawa żadąć zwrotu środków( chyba że usługa została źle wykonana) , za jeżeli się rozmyśle w połowie miesiąca. Inaczej sprawa sie ma jeżeli wpłacę środki na dłuższy okres , w tym przypadku powinna być możliwość odzyskania środków ( podobnie jak w ubezpieczeniach).
    1
  • Users Avatars Mini
    Janek pisze: 2016-09-29 12:20
    jestem głeboko zdziwiony ze sa tacy ludzie jak Zdziwiony. Czep sie facet autobusu. czy jak w regulaminie zapisza ze jak nie doladujesz sim karty za mln zlotych to ci zaone uprowadza to tez bedzie zgodne z prawem? Czytales kiedys regulamin dla przedplaconych usług? Jesli tak to musisz byc bardzo ciezkim czlowiekiem pewnie o wszystko sie klocisz. zawsze masz racje a na starosc bedziesz sam
    -2
  • Users Avatars Mini
    Janek pisze: 2016-09-29 12:22
    powinni oddawac kase . oni dlatego tworza takie reguły usług by zawsze czlowiek doladowal wiecej a zuzyl mniej a reszta dla nich. policzcie sobie nawet 10 zl razy tysiace jaka kaske maja za nic
    -1
  • Users Avatars Mini
    nazca pisze: 2016-09-29 12:32
    Jak mówi chińskie przysłowie - uważaj o czym marzysz, gdyż życzenia mogą się spełnić. U większości opów są promocje bezpłatne połączenia w sieci przy aktywnych połączeniach wychodzących, czy innych takich. Jak zmusi się opów do zwracania kasy, to pewnie największym rykoszetem oberwą ci którzy najmniej korzystają. Osoby które korzystają dużo i tak mają nju, virginy, czy wykupione ryczałty dzięki którym mogą korzystać za niewielką kwotę do woli z telefonu. Ci którzy prawie nie korzystają mają największe rządania - a to zwrot środków, a to stażowe, a to inne pierdoły. Pewnie operatorzy zlikwidują promocję za darmo w sieci, za darmo określone numery, podwyższą cenę pakietów bez limitu, wprowadzą opłatę miesięczną za korzystanie z numeru (anulowaną pod warunkiem wykorzystania ileś tam połączeń, lub wykupienia pakietów). Jak ktoś pisał - to nie Caritas, musi im się biznes spinać, nie będą dokładać.
    3
  • Users Avatars Mini
    nihao pisze: 2016-09-29 12:55
    @Janek chwalili sie, ze to 10% ich dochodow o ile dobrze pamietam. Gdzies bylo o tym na tej stronie.
    0
  • Users Avatars Mini
    nick pisze: 2016-09-29 14:25
    A moim skromnym zdaniem są bankami i to pełną gębą ponieważ świadczą usługi bankowe praktycznie każda sieć sprzedają również prąd i pralki, sami się pchają w bankowość to i odpowiedzialność niech też wezmą
    1
  • Users Avatars Mini
    nick pisze: 2016-09-29 14:28
    powinien tu być na tej stronie coś w rodzaju sondażu , np 30 procent popiera , 30 procent prezciw a reszta ma to w dUpie
    2
  • Users Avatars Mini
    Kacper pisze: 2016-09-29 16:03
    Wszystko powinno być za darmo? Czy ludzie myślą logicznie? Czyli wg Was operator powinien oferować usługę pre-paid na takiej zasadzie, że daje Wam kartę SIM i możecie ją doładowywać ile chcecie, a pieniądze są zawsze dostępne, bez blokowania konta, a jak Wam się odechce i chcecie zmienić operatora to jeszcze Wam odda kasę? Gdzie tu zysk? Wszystko darmo, wszystko tanio, ale jakość każdy by chciał. Nie da się tak! Jak do mnie klient wchodzi i zaczyna mi marudzić, że drogo to mówię wprost, że u mnie ma drogą jakość, którą mu gwarantuje, a jak chce tanio to na targ gdzie kupi tani szit jakiś.
    2
  • Users Avatars Mini
    Nick pisze: 2016-09-29 18:05
    Kacper nic nie rozumiesz. Usługi mają płatne i to jest oki. Ale doladujesz za 100 np i po pól roku ich nie wykorzystasz to oni ci je ukradną to jest złodziejstwo w imię prawa do dupy z takim prawem. W angli jak ci sie kończy okres to ci blokują konto ale jak doładujesz to ci oddają to co wcześniej nie wykorzystałes. Kapujesz chociaż troszke.
    0
  • Users Avatars Mini
    Do Tomala pisze: 2016-09-29 18:49
    Większość problemów klientów prepaid wynika z braku wiedzy. Przed włączeniem danej usługi u operatora wystarczy przeczytać z ZROZUMIENIEM regulamin i wszystkie wątpliwości znikają. Niestety większość klientów nie czytam regulaminów do promocji i mają pretensje do całego świata. ZASADA JEST PROSTA CZYTAJCIE TEKST Z ZROZUMIENIEM!!!
    -2
  • Users Avatars Mini
    przemek1234 pisze: 2016-09-29 19:49
    To może zwracajmy środki z abonamentu niewykorzystane. Czemu karciarze mają być faworyzowani?
    -4
  • Users Avatars Mini
    Wiedzący pisze: 2016-09-29 20:29
    Do Nick. Jeżeli chodzi o kasowanie środków z konta po upływie terminu ważności to jestem jak najbardziej za ograniczeniem tego procederu. Tyle, że nie jest on powszechny. Z tego co wiem tylko Orange i T-Mobile stosują taką praktykę. Podobnie było z sim-lock'ami.
    -1
  • Users Avatars Mini
    IF pisze: 2016-09-30 08:07
    @przemek1234 - A powiedz debilu jak nie wykorzystałeś abonamentu?!
    2

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: