UOKiK: 15 mln zł kary dla T-Mobile

Newsy
Opinie: 31

Prezes UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska. Kara została nałożona za brak zgody konsumentów na dodatkowe płatności związane z usługami Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Operator w momencie podpisywania umowy świadczył usługi bezpłatnie a po zakończeniu okresu promocyjnego pobierał za nie dodatkowe płatności jeżeli klient ich nie wyłączył.

Komunikat UOKiK

Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata – T-Mobile Polska nie uzyskiwała wyraźnej zgody od konsumentów na dodatkowe płatności związane z tymi usługami. Za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożył 15 mln zł kary. Sprawne działania podjęte przez spółkę doprowadziły do zaniechania pobierania opłat, co obniżyło karę o 30 proc.

Postępowanie przeciwko T-Mobile Polska zostało wszczęte w sierpniu 2016 Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił przedsiębiorcy, że pobiera od konsumentów dodatkowe płatności w związku ze świadczeniem usług Granie na czekanie, Szafa Gra i Prenumerata bez uzyskania wyraźnej zgody klientów. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać jego wyraźną zgodę na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy. Zakwestionowana praktyka dotyczyła serwisów Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Dwa pierwsze polegają na odtwarzaniu muzyki podczas oczekiwania na połączenie, a w ramach ostatniego, konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Postępowanie UOKiK wykazało, że spółka domyślnie aktywowała je przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług było nieodpłatne, jednak konsument, który sam z nich nie rezygnował (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta), ponosił dodatkowe koszty, pomimo że podczas zawierania umowy spółka nie uzyskiwała wyraźnej zgody na takie dodatkowe płatności.

Prezes Urzędu uznał, że T-Mobile Polska naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Praktyka jednak została zaniechana. Operator od 17 grudnia 2016 r. nie pobiera od konsumentów opłat za świadczenie serwisów Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Na przedsiębiorcę została również nałożona kara pieniężna. Na jej wymiar wpływ miały sprawne działania podjęte przez spółkę, które doprowadziły do zaniechania pobierania opłat. Pozwoliło to na obniżenie kary o 30 proc. - wyniosła ona ostatecznie 15 mln zł. Prezes Urzędu nakazał też przedsiębiorcy publikację decyzji na stronie www.t-mobile.pl. Wydana decyzja nie jest prawomocna, operator może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przypominamy, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta, na przedsiębiorcy ciąży obowiązek uzyskania, najpóźniej w chwili wyrażenia przez klienta woli związania się umową, wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki przedsiębiorcy.

– Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia „tak” lub „nie” opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne. Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Przepisy chronią konsumentów przed płatnościami, na które wcześniej nie wyrazili zgody. W odniesieniu do rynku telekomunikacyjnego dotyczy to w szczególności usług, które nie są objęte cykliczną opłatą (np. abonamentową lub pakietową) i łączą się z koniecznością uiszczania dodatkowych płatności. T-Mobile Polska nie zapewniała konsumentom tej ochrony, ponieważ przyjęła, że wyrażeniem zgody było podpisanie ogólnego oświadczenia dotyczącego warunków zawieranej umowy i świadczonych na jej podstawie usług – dodaje Marek Niechciał.

Decyzja w sprawie T-Mobile Polska jest elementem prowadzonej przez Prezesa Urzędu analizy rynku usług telekomunikacyjnych pod kątem stosowania przez przedsiębiorców ustawy o prawach konsumenta, w szczególności w zakresie uzyskiwania od konsumentów wyraźnej zgody na dodatkowe płatności. W ramach tych działań Prezes UOKiK wszczął niedawno trzy postępowania wyjaśniające wobec pozostałych operatorów telekomunikacyjnych (Orange Polska, Polkomtel, P4).

Komentarz T-Mobile do decyzji UOKiK

Zamierzamy odwołać się od decyzji Urzędu z uwagi na brak zasadności nałożonej na firmę kary pieniężnej. Jesteśmy przekonani, że w sytuacji gdy na każdym etapie postępowania w pełni współpracowaliśmy z UOKiK, a po otrzymaniu nowych wytycznych niezwłocznie zmieniliśmy zasady aktywowania usług, kara taka nie znajduje uzasadnienia.

Warto podkreślić, że jest to pierwsze merytoryczne rozstrzygnięcie kwestii sposobu uzyskiwania wyraźnych zgód od konsumentów zgodnie z zapisami artykułu 10 Ustawy o Prawach Konsumentów. Dlatego do czasu przedstawienia firmie nowych wytycznych działaliśmy w oparciu o wcześniej uzyskane decyzje Prezesa UOKiK potwierdzające prawidłowości mechanizmu świadczenia usług Granie na czekanie, Szafa gra oraz Prenumeraty. Jest to ważne rozstrzygnięcie kwestii istotnej dla całego rynku ale nie powinno odbywać się kosztem jednego z podmiotów działających na nim.

  • Nasz proces zakładał wieloetapowe informowanie klientów o zasadach i warunkach świadczenia oferowanych usług:
    w regulaminie, który zawsze jest udostępniany klientowi przed podpisaniem umowy,
  • w SMSie o aktywowaniu usługi na początku bezpłatnego okresu wraz z informacją jak można bezpłatnie w prosty sposób wyłączyć usługę,
  • w SMSie przypominającym o zakończeniem okresu promocyjnego wraz z informacją o kosztach dalszego korzystania z niej oraz z informacją o sposobie rezygnacji z serwisu.
  • Warto przypomnieć, że rezygnacja jest łatwa, bezpłatna i można dokonać jej w dowolnie wybranym momencie, wysyłając SMS o treści „NIE” na numer 80333.
  • Dla wygody użytkowników oferujemy również bezpłatnie specjalną aplikację Granie Na Czekanie, która pozwala na zarządzanie funkcjami usługi z poziomu smartfonu.

Dodatkowo udostępniamy wszystkim abonentom podsumowanie zawartej umowy, w którym w przejrzysty sposób są wyszczególnione wszystkie usługi oraz związane z nimi koszty.

Opinie:

Opinie archiwalne (31):

Komentuj

Komentarze / 31

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Japa pisze: 2017-01-05 12:46
    No i bardzo dobrze, kara powinna byc kilkakrotnie wieksza! za takie naciągane praktyki. Juz gdzies wczesniej pisalem o takich dzialaniach tbombaj. Nie kazdy ma czas na codzienne czytanie sms-ow.
    13
  • Users Avatars Mini
    reno pisze: 2017-01-05 13:05
    to samo tyczy się reszty operatorów. niestety tmobile poszedł na pierwszy ogień ale czekam na przejrzenie polkomtela
    6
  • Users Avatars Mini
    demon pisze: 2017-01-05 13:10
    solorz już niech zaczyna wyskakiwać z drobnych
    8
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2017-01-05 13:30
    Głupie T-mobile. I co opłaciło się wciskać te "usługi" klientom? Ile zarobiliście na tym cwanym złodziejskim marketingu? Teraz to wszystko oddacie jako karę, geniusze biznesu z T-mobile.
    11
  • Users Avatars Mini
    sami pisze: 2017-01-05 13:32
    spokojna glowa. orange i przedluzanie umow tez doczeka się uokiku. szkoda ze nie nie mogą tez ukarać O za wieczne awarie
    3
  • Users Avatars Mini
    zer pisze: 2017-01-05 13:49
    a to klient ma 4 latka i nie umie zrezygnować z usługi jak się nie podoba? takie czasy ze bysmy tylko leżeli i czekali az wszystko pod nos podstawią
    -7
  • Users Avatars Mini
    loh pisze: 2017-01-05 13:54
    @Japa a ja nie mam czasu na codzienne sprawdzanie na Play24 czy wszystko się zgadza i czy może raz udało im się wysłać mi fakturę z dobrą kwotą. tmobile przynajmniej nie kombinuje w billingach
    -2
  • Users Avatars Mini
    ksero pisze: 2017-01-05 14:53
    tmobile przynajmniej przez koncowke roku się rozwinąl. nie są to jeszcze genialne osiągniecia ale wrocili na rynek
    -3
  • Users Avatars Mini
    frank pisze: 2017-01-05 15:44
    jeszcze 2 lata temu Tmobile grzal razem z plusem ostatnie miejsca a magenta w tym roku wraca do gry. probują z ofertami, zasięg wypracowali najlepszy razem z orange
    0
  • Users Avatars Mini
    Japa pisze: 2017-01-05 16:07
    @loh a czy ja cos mowie ze play jest cacy? Mialem 8 lat tmobile to wiem co pisze.
    2
  • Users Avatars Mini
    pisze: 2017-01-05 16:36
    Byłem w większości sieci (najmniej miałem wspólnego z Plusem) i jedyne, co mogę zarzucić Playowi to tragicznie niskie prędkości transmisji danych. Obsługowo są znacznie lepsi od W3, faktury zawsze się zgadzały, Play24 rzadko miał awarie. Orange - najwięcej reklamacji na faktury, dobra infolinia, zasięg, jakość połączeń i transmisji danych, za to błędy i opóźnienia w prezentacji danych w Orange Online/Mój Orange. T-Mobile: b. dobry zasięg i jakość usług (głosowe i internet), z ofertą różnie bywa, najgorsza obsługa klienta (długie czasy oczekiwania, niezbyt ogarnięci konsultanci) i tragiczne iBOA (częściej nie działa, niż działa).
    5
  • Users Avatars Mini
    wojtek pisze: 2017-01-05 17:28
    normalnie podpisywalem umowe w tm i od razu obsluga mnei poinformowala co i jak, kiedy wyłaczyc te usluge. jak ludzie wpadaja do salonu i w 5 min chca wszystko zalatwic, to takie sa efekty
    -1
  • Users Avatars Mini
    Rob pisze: 2017-01-05 23:47
    Przekręt marketingowy stosowany także przez telewizje kablowe i satelitarne, bardzo dobrze, ze w końcu UOKiK pokazał pazur, jak mądrale z marketingu zobaczą, ze to sie nie opłaca to skończy sie żerowanie na ludzkiej niewiedzy/nieświadomości. Mogę zrozumieć, ze ktoś oferuje mi testowo za darmo płatna usługę przez pewien czas, ale nie powinno to wyglądać w ten sposób, ze jeśli jej nie chce to muszę zrezygnować. To jest zwykle naciągactwo. Jeśli spodoba mi sie i będę chciał dalej korzystać płatnie powinienem potwierdzić zgodę, wtedy byłoby to uczciwsze wobec klientów i tyle. Nie widzę powodu, dla którego usługodawca miałby mnie uszczęśliwiać na sile 15 usługami, skoro ja potrzebuje tylko jednej i nie mam ochoty na resztę.
    5
  • Users Avatars Mini
    Wojcicki pisze: 2017-01-06 10:15
    To bardzo pazury usługodawca. Nie odpowiada na reklamacje mejlowe i później pisemne.Zmienia w taryfie 6G za 30zl terminy rozpoczęcia usługi. Do nie dawna,rozpoczęcie usługi był związana z data zapłaty a tera od pierwszego do pierwszego następnego m-ca. Tym samym urywają Gigusie. Za połączenie z zautomatem (papuga)pobieraja 1zl za minutę. Pomimo nie nawiązania rozmowy z konsultantem.Mam taryfę free i to mnie spotkało. Reasumując to jawne wyudzanie pieniędzy bazując na pośpiechu dnia codziennego. Również jak się kończy nr telefonu. I są na nim resztki pieniędzy to sobie je przywlaszczajac.T -mobile to jeden wielki naciągane. Powiadomienie o tym Komisję Nadzoru Finansowego iPrezesa UOKik.
    3
  • Users Avatars Mini
    ktoś pisze: 2017-01-06 11:47
    Ciekawe, czy np. w Niemczech, Austrii albo innej Holandii również stosują podobne metody? Założę się, że nie, bo tam rynek jest lepiej rozwinięty i trzeba dbać o klienta, a Polskę, Czechy czy inną Słowację można traktować jak kolonię...
    2
  • Users Avatars Mini
    ktoś pisze: 2017-01-06 11:51
    Do Wojtek: Uważasz, że to jest w porządku wobec klienta, że nie możesz zrezygnować z niepotrzebnych usług przed zawarciem umowy? Ja bym nie chciał żadnego "gunwo-grania", ani innej prenumeraty badzieiwa, nawet gdyby mi do tego dopłacali. Pamiętam, jak podpisywałem umowę w T-Mobile, to konsultant wbrew mojej woli, pozaznaczał mi wszystkie zgody marketingowe na "tak" i aktywował fakturę elektroniczną (a w tej taryfie i brak marketingu i papierowy rachunek były bezpłatne, zresztą nawet gdyby nie były, wolałbym dopłacić 5 złotych i mieć spokój).
    2
  • Users Avatars Mini
    wojtek pisze: 2017-01-06 16:02
    @ktoś pozaznaczał bez twojej zgody? o tym własnie mowie, ludzie wpadaja do salonu i nawet nie poswieca chwili dluzej, zeby sie zapoznac i dowiedziec wszystkiego. nie wiem jak jest w innych salonach, ale ja u siebie jak mam problem z czymkoliwek w tm, to zawsze tam ide i rozwiazuja mi wszytskie problemy. wystarczyl jeden sms zeby wylaczyc te uslugi i nic sie nei placi
    -1
  • Users Avatars Mini
    Ktoś pisze: 2017-01-06 19:50
    DO WOJTEK: Wyraźnie mówiłem typkowi z APS-u, że nie wyrażam zgód na marketing, ani na e-fakturę. A on zaznaczył wszystko na tak. Umowę podpisywałem na kilka minut przed zamknięciem salonu (właściwie nawet po) - i oni się spieszyli i ja. Jeszcze T-Mobile co roku zmienia wzory umów i zgody są za każdym razem na innej stronie i ciężko ogarnąć w kilka sekund, jak kiedyś podstawowy kontrakt miał 3 strony, a teraz chyba 8. Sprawdziłem swoje dane, kod promocji, numer do przeniesienia i datę, a zapomniałem. Było dla mnie oczywiste, że skoro coś mówię konsultantowi, to tak będzie (pierwszy raz ktoś mnie oszukał z zapisami w umowie, a podpisywałem umowy z różnymi operatorami 20+ razy).
    1
  • Users Avatars Mini
    Ktoś pisze: 2017-01-06 19:50
    I zwykle czytałem "od deski do deski". Tym razem mi się nie chciało sprawdzać całych 8 stron, bo oferta była na krótki okres i niewielka kwotę.
    1
  • Users Avatars Mini
    Ktoś pisze: 2017-01-06 19:58
    Jeszcze jedno - nauczyłem się przez tych kilkanaście lat, że kiedy chcę się dowiedzieć czegoś więcej o ofercie, to największą głupotą jest pytać o to w salonie albo na infolinii (chyba, że nagrywasz rozmowę). Jedni konsultanci są niekompetentni, inni celowo nakłamią, żeby tylko zyskać klienta. Jedyna metoda na załatwianie spraw obsługowych i wyjaśnianie wątpliwości, jaką mogę polecić to email. Nawet jeżeli pracownik się pomyli w odpowiedzi (raczej celowo nie będzie kłamać), zawsze masz podkładkę i możesz złożyć reklamację. Jeżeli pomyłka lub oszustwo zdarzy się w salonie - zostajesz z ręką w nocniku. Podobnie na infolinii, jeżeli sam nie nagrasz rozmowy. Salony obecnie nadają się tylko do podpisywania umów (jeżeli już znasz wszystkie niuanse oferty) i wypowiadania ich.
    3
  • Users Avatars Mini
    klient t-szambo pisze: 2017-01-06 22:26
    NIE DZIAŁA IBOA OD 2 DNI ! !! ! !
    1
  • Users Avatars Mini
    O.T.D. pisze: 2017-01-06 23:44
    Potwierdzam to co przedmówca pisał o zgodach marketingowych. Tak robia. Raz spotkal mnie wyjątek ze akurat żadnej zgody nie zaznaczyła baba ale to wyjatek... Generalnie - Wszystkie umowy co miałem w T-Szambo to zawsze wszystkie zgody zaznaczają jak leci, niezależnie od konsultanta. Widać taki maja prikaz. Przecież chodzi o to aby sprzedać usługę a nie gadać z klientem.
    1
  • Users Avatars Mini
    adam pisze: 2017-01-07 01:24
    Cóż to jest 15 baniek dla takiego T-Mobile ? Powinni dostać co najmniej 150 baniek kary za to,że kilka lat temu BEZPRAWNIE podnieśli ludziom abonament o 5zł w ofercie bez telefonu !
    0
  • Users Avatars Mini
    emil pisze: 2017-01-07 15:34
    @adam, podniesli zgadza sie, ale miales prawo do rezygnacji z umowy i nikt cie na sile nie trzymal
    -2
  • Users Avatars Mini
    ff pisze: 2017-01-07 16:43
    tmobiel to takei same gówno jak popisi N chuje
    0
  • Users Avatars Mini
    Marek pisze: 2017-01-07 22:41
    Tak naprawdę to powinni zostać zobowiązani do zwrotu tych pieniędzy abonentom. W tym układzie to tylko 500 plus zasilą.
    4
  • Users Avatars Mini
    jopp pisze: 2017-01-08 11:19
    teraz jedyna słuszna partia zbuduje narodowego operatora ,który rozda wszystko za darmo ! ZA DARMO
    -1
  • Users Avatars Mini
    Ktoś pisze: 2017-01-08 12:29
    Do Emil: Pacta Sunt Servanda (umów należy dotrzymywać). A skoro T-Mobile nie mógł dotrzymać warunków umowy - powinien płacić odszkodowanie. Gdyby abonent chciał płacić 5zł mniej, nie skończyłoby się na wypowiedzeniu umowy bez konsekwencji, tylko operator naliczyłby karę umowną (wynikającą z fikcyjnie udzielonej ulgi). A w druga stronę to tak nie działa.
    2
  • Users Avatars Mini
    Ktoś pisze: 2017-01-08 12:31
    do jopp: Operator nie musi dawać wszystkiego za darmo. Ale powinien traktować klienta jak równoprawnego partnera, a nie jak owcę do strzyżenia. Klient zamawia konkretne usługi i za nie płaci operatorowi. Jakoś T-Mobile nie stosowało takich zagrywek w Niemczech...
    2
  • Users Avatars Mini
    Johnbeker pisze: 2017-01-08 17:38
    Ciekawe kiedy się wezmą za simlock telefonów z Orange
    2
  • Users Avatars Mini
    ja pisze: 2017-01-08 21:59
    Przecież to są normalne praktyki operatorów w Polsce, Vectra do niedawna przodowała w rozdawaniu shitu za "darmo". Ja na miejscu UOKIK przyjrzał bym się robieniu w balona klientów na kartę, np. doładowanie ekstra na konto promocyjne na 21 dni, przy czym środki z konta promocyjnego będą pobierane po wykorzystaniu środków z konta głównego.
    3

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: