VECTRA za pośrednictwem PBS DGA przeprowadziła badanie rynku telekomunikacyjnego i telewizyjnego. Zgodnie z wynikami, 80% respondentów słyszało o telewizji cyfrowej, ale tylko 7% zna usługę wideo na żądanie (VOD). 19% gospodarstw zmieniło w ciągu ostatnich pięciu lat operatora telefonii stacjonarnej, zaś najpopularniejszą przepustowością łącza w przypadku internetu jest 512 kbit/s, z której korzysta 37% badanych. Rynkowa znajomość marki VECTRA sięga blisko 60%.
Głównym celem badania, przeprowadzonego w 2007 roku, był opis zachowań związanych z korzystaniem z usług telekomunikacyjnych, telewizyjnych oraz internetowych, w tym relacji pomiędzy produktem, jego użytkownikami a otoczeniem rynkowym. W ramach badania przeprowadzono 920 wywiadów w 34 miastach Polski, w których Vectra świadczy swoje usługi. W osobnym badaniu zmierzono także znajomość marki Vectra w kilkudziesięciu miastach Polski, w których usługi operatora są dostępne.
WNIOSKI Z BADAŃ
Telefon stacjonarny
Z telefonu stacjonarnego korzysta 70% badanych gospodarstw, przy czym zdecydowana większość z nich (90,4%) posiada linie analogowe. Respondenci stosunkowo rzadko korzystają z usług dodatkowych oferowanych w ramach telefonii stacjonarnej. Jednak ci, którzy już zdecydowali się na nie, najczęściej wybierali pocztę głosową (39%), a w dalszej kolejności identyfikację numeru przychodzącego (26%), biuro numerów (26%) oraz blokadę połączeń wychodzących na określone numery (25%). Co piąty badany zmienił w ciągu ostatnich pięciu lat operatora telefonii stacjonarnej, zaś najczęściej wymienionymi powodami zmiany były zbyt wysokie ceny usług (56%) oraz pojawienie się atrakcyjnej oferty promocyjnej u innego operatora (24%).
Posiadanie telefonu stacjonarnego
Źródło: PBS DGA, wielkość próby 920 wywiadów, 2007 r.
Telewizja
Zdecydowana większość respondentów – 75,6% gospodarstw, odbiera sygnał telewizyjny za pośrednictwem telewizji kablowej. Zjawisko zmiany dostawcy telewizji jest znikome i dotyczy około 5% gospodarstw, które decydują się na ofertę jednego z dostępnych operatorów platform cyfrowych. Badania wskazują, że 44,2% respondentów zna możliwości oferowane przez telewizję cyfrową. Najczęściej usługa ta kojarzona jest z lepszą jakością obrazu i dźwięku (53,7%) oraz różnorodnością kanałów (35,5%). Znacznie rzadziej wymieniane były funkcje dodatkowe, w tym możliwość nagrywania (15,8%) i zatrzymywania programów (8,8%) oraz Video On Demand (7%). Jednocześnie około 16% respondentów było zainteresowanych usługą HDTV i deklarowali oni gotowość poniesienia z tego tytułu dodatkowych opłat wynoszących około 30 zł miesięcznie.
Cechy telewizji cyfrowej
Źródło: PBS DGA, wielkość próby 920 wywiadów, 2007 r.
Internet
Ponad połowa badanych gospodarstw domowych (51%) posiada dostęp do internetu. Najpopularniejszą przepustowością łącza jest 512 kbit/s (37,1%) i jest ona uznawana przez większość użytkowników (58%) za wystarczającą. W ciągu ostatnich 5 lat 14% gospodarstw domowych zmieniło dostawcę internetu. Wybierając dostawcę internetu w przyszłości większość badanych weźmie pod uwagę przede wszystkim cenę (84,9%) i przepustowość łącza (71,5%). Jednocześnie usługami dodatkowymi wzbudzającymi największe zainteresowanie badanych są programy antywirusowe (54%) oraz programy do kontroli rodzicielskiej (20%).
Poziom zadowolenia z przepustowości łącza
Zadowolenie z przepustowości łącza
Limity ściągania
Źródło: PBS DGA, wielkość próby 920 wywiadów, 2007 r.
Respondenci wykazywali również duże zainteresowanie pakietami usług (49,1%), ale tylko w sytuacji, gdy są one oferowane przez dostawców, z których badani już korzystają. Znacząca część osób badanych (44%) zadeklarowała zainteresowanie pakietem czterech usług, tj. pakietu triple play wzbogaconego o usługę telefonu komórkowego.
Znajomość marki VECTRA
Zgodnie z wynikami połowa ankietowanych wymieniała VECTRĘ jako firmę świadczącą usługi telewizji kablowej. Jednak 27% badanych kojarzyło VECTRĘ z jedną usługą, z dwiema – 24%, natomiast z trzema usługami tj. telewizją, internetem i telefonią 17%. Wśród atrybutów, z którymi respondenci najczęściej kojarzyli VECTRĘ, na pierwszym miejscu znalazła się lokalność marki – 40,8% osób zwróciło na tę cechę uwagę. Respondenci postrzegają również VECTRĘ jako markę przyjazną - 22,9% oraz nowoczesną - 23%.