Wojciech Płoski wierzy w usługi dodane

Newsy
Żródło: Gazeta Wyborcza
Opinie: 28

Gazeta Wyborcza opublikowała wywiad z Wojciechem Płoskim, członkiem zarządu Ery, dyrektorem marketingu operatora. Wywiad dotyczy przyszłości usług dodanych oraz ich szans odniesienia sukcesu na rynku. Według Płoskiego dopiero SMS'y uświadomiły operatorom, że klientom nie wystarczają już tylko rozmowy. Przyszłością jest komunikacja "wzrokowa", transakcyjna, czyli umożliwiająca po otrzymaniu informacji podjęcie decyzji np. kupna czegoś czy dokonania przelewu bankowego, co dotąd wymagało pośrednictwa innego człowieka, np. telefonistki. Klient nie będzie musiał z nikim rozmawiać, tylko wystuka odpowiednie polecenie na klawiaturze, a w dalszej przyszłości wypowie je głosem. Pojawią się setki nowych usług. Według Płoskiego wchodzimy w zupełnie nowy obszar telekomunikacji. Telekomunikacja jutra skierowana będzie nie tylko, a nawet nie tyle do ucha klienta, ile do jego wzroku.
Usługi w sieciach GSM znajdują się w fazie początkowej, ale jest już ich całkiem sporo. Możemy je podzielić na kilka grup. Pierwsze z nich to usługi informacyjne, np. o imieninach, programie telewizyjnym czy wynikach sportowych. Można z nich korzystać za pośrednictwem SMS'ów albo protokołu WAP. Ważne miejsce zajmuje też rozrywka, np. gry za pomocą komórki czy czaty. Są też pierwsze usługi związane z bankowością i handlem. Można sprawdzić stan konta czy coś kupić. Przebojem w przyszłym roku mogą być usługi lokalizacyjne, które Era zaczęła oferować na terenie całego kraju. Polegają one na tym, że abonent otrzymuje informacje ważne wyłącznie dla rejonu, w którym się znajduje. Może to być lokalna prognoza pogody albo adres najbliższego bankomatu, kina czy szpitala. W przyszłości klient otrzyma na wyświetlaczu komórki mapę z zaznaczoną odległością i najkrótszą trasą do przebycia, np. z zaznaczonymi korkami ulicznymi, które należy ominąć. 

W drugiej połowie przyszłego roku sieci komórkowe wprowadzą również MMS'y, które umożliwią wysłanie obrazu, np. zdjęcia z wakacji. Potem byłyby to ruchome obrazki typu "mamo, zobacz, jak dobrze się bawię na tej wycieczce". Wcześniej dostępny będzie przekaz tzw. ikonek i melodyjek. Wszystkie usługi niezwiązane z głosem przynoszą teraz znacznie poniżej 10 % przychodów polskim sieciom komórkowym, ale - zdaniem analityków - w latach 2007-08 powinny już dawać 40-50 %, a w niektórych krajach ponad połowę.
Wideoaparaty według Płoskiego będą dostępne dopiero po wybudowaniu sieci UMTS. Na razie najnowsze telefony GSM z GPRS, pozwalają tylko na przesyłanie statycznych obrazów. Wojciech Płoski wierzy, że nowe usługi zrekompensują spadek przychodów w telekomunikacji głosowej, gdzie taryfy systematycznie tanieją, a do sieci zapisują się coraz mniej zamożni i mniej korzystający z telefonu klienci - "Nie zgadzam się z tymi opiniami. Gdybyśmy oferowali wciąż te same usługi, to można by rzeczywiście mieć wątpliwości. Ale zaproponujemy dużo więcej możliwości. Jestem pewien, że klient będzie skłonny wydawać więcej pieniędzy za oszczędność czasu, możliwość dokonywania różnych transakcji w każdym miejscu czy za dostęp do rozrywki. Zmieni się przy tym sposób płacenia, czyli rozliczania się abonenta z siecią. Teraz klienci płacą za czas korzystania z usługi, a będą za ilości informacji i rodzaj usług."
Płoski jest przekonany, że przekaz głosu nigdy nie stanie się marginalną usługą - "Człowiek zawsze będzie chciał się porozumiewać głosem z drugim człowiekiem. Nowe usługi nie są w konflikcie z tradycyjnym przekazem mowy, to, o czym mówimy, to nie
eliminowanie czy zastąpienie, ale ogromne rozszerzenie możliwości komunikacyjnych."

Opinie:

Opinie archiwalne (28):

Komentuj

Komentarze / 28

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    gmazur pisze: 2001-12-27 17:54
    Panowie z GOL'a. Ten post na konkurencyjnej stronie jest juz dostepny od kilku godzin. gm
    0
  • Users Avatars Mini
    Macklin pisze: 2001-12-27 18:12
    To już są małe, często niepotrzebne drobiazgi. Wymyślono gsm i teraz niektórzy chcą to uatrakcyjnić zawnętrznie. Najważniejsze są jednak sposoby przesyłania danych, zasięg itp. Dopiero UMTS to będzie przełom.
    0
  • Users Avatars Mini
    Lysy pisze: 2001-12-27 18:24
    Ameryki nie odkryl pan Wojciech. Wiadomo ze smsy staly sie zrodlem sporych zyskow dla operatorow i powinni juz zadbac o rozwoj innych niz rozmowa form komunikacji jak mms.
    0
  • Users Avatars Mini
    gmazur pisze: 2001-12-27 18:25
    ciekawe jaką dolę operatorzy dostają za sms'a wysłanego pod nr 79xx, czyli kosztującego 9 PLN?
    0
  • Users Avatars Mini
    gmazur pisze: 2001-12-27 18:27
    Lysy: czy Ty nie maiłeś na myśli EMS? gm
    0
  • Users Avatars Mini
    gmazur pisze: 2001-12-27 18:39
    czy ktoś mi może wyjaśnić różnicę pomiędzy MMS a EMS. W tym poście pojawiło się określenie MMS, ale z tego co ja wiem EMS będzie miał podobne zastosowanie, jedynie będzie tylko słabiej rozwiniętym MMSem. Trochę to zagmatwane. gm
    0
  • Users Avatars Mini
    luk23 pisze: 2001-12-27 18:42
    gn: mms ma przedewszystkim poparcie wszystkich producentow.a z tego co wiem emsow nokia nie akceptuje
    0
  • Users Avatars Mini
    Lysy pisze: 2001-12-27 18:50
    gm: nie bo ems to przeciez dokladnie to samo co sms tylko mozna wcisnac obrazek czy melodyjke ale to idzie smsami zupelnie jak wiadomosci graficzne w nokii. A mms bedzie juz zupelnie inaczej przesylany, ale moze dzieki niemu smsy stanieja :)
    0
  • Users Avatars Mini
    jeżyna pisze: 2001-12-27 18:52
    według mnie to ma przyszłość
    0
  • Users Avatars Mini
    gmazur pisze: 2001-12-27 18:53
    Lysy: Dziekuje. gm
    0
  • Users Avatars Mini
    bodzio pisze: 2001-12-27 19:02
    EMS to po prostu inicjatywa Siemensa, Motoroli, Ericssona....itd a MMS to konkurencja dla tego standardu wymyslone przez Nokia. Swoja droga ktoz inny moglby tak postapic. Nie lepiej trzymaj sie razem? Nie prosciej i taniej zrobic jednego formatu dla wszystkich?
    0
  • Users Avatars Mini
    dexter pisze: 2001-12-27 19:05
    Wzrost usług przeszyłu danych mógłby już w obecnych sieciach wzrosnąć. Nie rzeba czekać do UMTSu żeby można było korzystać z transmisji danych. W większości wypadków GPRS byłby wystarczający. Szkoda tylko że na razie jest to zbyt drogi biznes. Czakam bardziej na zmiany w cenniku GPRSu niż na UMTS. Pzdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    Wojtek pisze: 2001-12-27 19:42
    Zamiast na siłe wprowadzać nowe usługi (najbliższy bankomat ,szpital czy kino żadna rewelacja mówią o tym samym już od wielu miesięcy) wolałbym normalne ceny połączeń i uczciwe taktowanie
    0
  • Users Avatars Mini
    kms pisze: 2001-12-27 20:04
    wojtek: to marzenie, a swoja droga, znow odkryto Ameryke i u nas zaczyna sie dopiero mowic o tym, o czym wiadomo na calym swiecie (no... powiedzmy w USA, Europie, Japonii i Koreii od ponad roku...). Ale sukcesem Ery jest to, ze "na tak rewelacyjny pomysl" wpadla w Polce jako pierwsza... czyli znow mozna swietowac... eeech...
    0
  • Users Avatars Mini
    Szpirit pisze: 2001-12-27 20:37
    No, no.. komunikacja wzrokowa.. spoko.. jak wejda pierwsze komorki tego typu, to bedzie tak jak bylo kiedys z Centertelem, a zeby stalo to sie popularne jak jest teraz sa zwykle komorki (glosowe) potrzeba mniej-wiecej tyle samo czasu.. Pozdrawiam.
    0
  • Users Avatars Mini
    eljocik pisze: 2001-12-27 21:10
    Kiedy wreszcie skoncza sie testy "Tu i Teraz"? Jak na razie nie widac konca lodzkich testow, a podobno usluga ta miala byc wdrozona pod koniec tego roku, a tu za kilka dni Sylwester i nic!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2001-12-27 22:46
    Ciekaw jestem tylko, jakie będzie REALNE przełożenie tego na usługi i ich cenyw Erze?
    0
  • Users Avatars Mini
    gmazur pisze: 2001-12-27 23:22
    graffi: na poczatku pewnie bedzie tak: operatorzy swoje a uzytkownicy swoje. gm
    0
  • Users Avatars Mini
    bob_gr pisze: 2001-12-28 01:12
    zobaczymy co z tego wyjdzie ale Idea to tez ma duzo konkursow, serwisow.
    0
  • Users Avatars Mini
    kubel pisze: 2001-12-28 03:23
    jak dla mnie to jest takie pitu pitu....
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2001-12-28 09:49
    A czy wierzy w dodawanie nowych oplat za polaczenia np. niewykonane!?
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2001-12-28 09:52
    A co powiecie o nowej promocji! Slowa diler-menadzera z Ery! "Motorola v3670 nigdy nie byla w promocji po 699 netto wiec nie mogla zostac przeceniona na 49 netto. Pojawila sie tez strasznie dziwnie. Byla v3688, v3690, v50, teraz ma byc v66, a tu nagle model v3670. Jest to dziwne bo nigdy nikt do nie oferowal, a po menu mozna wywnioskowac, ze jest to v3690. Po dokananiu drobnego sledztwa okazalo sie, ze sa to telefony v3690 ktore wrocily z napraw serwisowych i sa sprzedawane jako nizsze modele" Jest to bardzo ladne posuniecie Motoroli i gratuluje ludzim ktorzy nacieli sie na ten super aparat! Sa to wiadomosci potwierdzone i nie wyssane z duzego palucha u stopy!
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2001-12-28 09:55
    Dla porownania tak samo robi np. Sony! W pewnym momencie ok. 2 lata temu wypuszcza na rynek konsole sony playstation po naprawach serwisowych poniewaz za duzo im zalega, a po drobnej naprawie dziala jak nowa! Tylko z ta roznica, ze w porownaniu z Motorola Sony napisalo na pudelku, ze jest to sprzed po serwisowy, ktory wrocil po naprawie na pelnej gwarancji producenta! Dobre posuniecia!!
    0
  • Users Avatars Mini
    minio pisze: 2001-12-28 13:54
    jak zawsze wszystko zależy od ceny, inaczej korzysta sie z usługi za 0,09 zł a inaczej za 9,00 zł
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2001-12-28 14:15
    ma racje uslugi poza glosowe beda przynosic coraz wiecej zyskow
    0
  • Users Avatars Mini
    piasek pisze: 2001-12-29 11:53
    hubi: masz racje ja tam jak coś sobie golne to wole wysłać sms`a, że później wróce do domu niż prowadzić debaty po pijaku dlaczego nie wróce na obiad
    0
  • Users Avatars Mini
    piasek pisze: 2001-12-29 11:56
    dlatego też uważam, że mmsy wogule mi sie nie przydadzą bo dźwięk szkła i widok zalanego tawarzystwa w podanej wyżej sytuacji raczej nie wychodzą na dobre
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-01-03 09:56
    Ale te uslugi musza zaczac odpowiadac poziomowi w reszcie europy!
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: