Wojna cenowa, czy tylko zwiększona rywalizacja?

Newsy
Opinie: 49

Prezes PTK Centertel, Sławomir Skrodzki, potwierdził, że trwająca od paru miesięcy walka o klienta w segmencie prepaid doprowadziła do wojny cenowej pomiędzy operatorami. W Nowym POP-ie zachowano wszelkie usługi dostępne w dotychczasowej ofercie prepaid Idei. Utrzymane też będą atrakcyjne terminy ważności konta. Dodatkowo od lipca w Nowym POP-ie oraz w Idei MIX będzie dostępny GPRS. Prepaid stanie się więc kuszącą alterantywą dla klientów abonamentowych tej sieci. Przedstawiciele zarządu odmówili odpowiedzi jak głębokie rany w ich bazie klienckiej spowodowało wprowadzenie Heyah - przyznali jednak, że wskaźnik CHURN zanotował stosunkowo znaczący wzrost.

Według Pawła Brukszo z firmy konsultingowej KPMG o wojnie cenowej raczej nie powinniśmy mówić, bo obecne działania konkurencyjne są rozłożone w czasie i przemyślane. W czasie wojny wiele działań jest podejmowanych na gorąco i bez argumentacji biznesowej. Mamy do czynienia z dynamicznym rynkiem na którym wiele się dzieje i gracze naturalnie będą co pewien czas w podobny sposób starali się przeciągać kołdrę na swoją stronę.

W związku z tym, że oferty Idei i Heyah są bardziej atrakcyjne od aktualnej oferty sieci Plus GSM należy spodziewać się riposty ze strony tego operatora. Paweł Brukszo z KPMG potwierdza tę teorię: "Nie spodziewam się nagłej fali odpływu klientów prepaidowych od Polkomtela, natomiast ich baza abonentów w obecnej chwili będzie z pewnością ulegała przyśpieszonej erozji. W związku z tym należy się spodziewać reakcji Plusa, nawiązującej do nowo ogłoszonych taryf konkurencji. Polkomtel historycznie koncentruje się na segmencie key accounts, dlatego rywalizacja na rynku prepaid jest dla niego mniej niebezpieczna, niż ma to miejsce w przypadku Idei."

Według KPMG, zwiększona rywalizacja (nie wojna) ma obecnie miejsce na rynku ofert prepaid ze względu na większą elastyczność cenową tego segmentu w porównaniu do pozostałych segmentów. Tak więc, jakiekolwiek ruchy cenowe na tym rynku powodują proporcjonalnie większe migracje klientów i to ze
skutkiem prawie natychmiastowym. Ponadto mnogość taryf i ich nieprzejrzystość w segmencie postpaid czyni prowadzenie takiej rywalizacji o wiele trudniejszym i bardziej kosztownym.

Paweł Brukszo sądzi, że do do końca roku oferty prepaid nie powinny ulegać radykalnym modyfikacjom ze względu na następujące uwarunkowania:

  • Era jest nadal zaskoczona klęską urodzaju "Heyah" i w związku z tym nie będzie miała bezpośredniej motywacji do natychmiastowego kontr-działania.

  • Marże na rynku pre-paid są w obecnej chwili minimalne, w związku z tym dalsza erozja cen była by niełatwa do przyjęcia dla kierownictwa operatorów.

  • Ze względów kosztowych można się spodziewać dalszego odejścia od ofert pakietów prepaidowych zawierających dotowany telefon.

Według KPMG, obecna obniżka cen nie będzie miała istotnego wpływu na szanse czwartego gracza, gdyż każdy realny business plan i tak uwzględnia erozję cen rynkowych.

Opinie:

Opinie archiwalne (49):

Komentuj

Komentarze / 49

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Dyletant pisze: 2004-06-21 16:06
    To Heyah poniosla klęskę?
    0
  • Users Avatars Mini
    mattulko pisze: 2004-06-21 16:09
    Najciekawsza wydaje mi się prognoza odchodzenia opów od zestawów z telefonem. Zdaje się, że rynek aparatów za moment będzie wyglądał zupełnie inaczej niż w tej chwili. Ale na szczęście przełoży się to na obniżkę cen usług.
    0
  • Users Avatars Mini
    ichtios pisze: 2004-06-21 16:11
    to jednak wojna. no i przypomina mi się przysłowie: gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. już widzę, jak praca wre w simplusie :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    bOb pisze: 2004-06-21 16:16
    Taka wojna napewno wyjdzie nam na dobre. Ja już zmieniłem taryfę na nową. Idea jest obecnie najlepsza, ale zobaczymy na jak długo. Szkoda jednak, że na zachodzie (Europy i w USA) pomimo tego że ludzie zarabiają więcej, to prepaidy są tam i tak tańsze niż u nas.
    0
  • Users Avatars Mini
    22222 pisze: 2004-06-21 16:17
    A niech się żrą...
    0
  • Users Avatars Mini
    miki pisze: 2004-06-21 16:20
    Może i Heyah nie musi odpowiadać, ale nie jestem tego taki pewien. Heyah jest niezła, ale "goła". To byłoby może mało ważne, ale np. brak możliwości wyrobienia duplikatru karty sim to już jednak poważna usterka. No i co ważniejsze, POP jest tańszy prawie o 20% za minutę do innych sieci, a to po pewnym czasie, przy naliczaniu sekundowym robi się coraz ważniejsze. Rozwój Heyah może w jakiś sposób blokować DT i umowa sprzedaży PTC Niemcom przez Elektrim. Jeżeli jednak Heyah w najbliższym czasie nie zaproponuje korzystniejszych cen, to zostaną (lub przyjdą) osoby, dla których liczy się przede wsyztskim cena rozmów w Heyah (a te są tańsze niż cena w Popie). Z jednej strony Idea i Plus "dały" bardzo dużo czasu na umocnienie się Heyah, z dtugiej jednak strony stare karty w Popie czy ewentualnie wSimplusie jeszcze za bardzo nie ostygły. Liczę na nową ofertę w Heyah. Pozdrawiam
    0
  • Users Avatars Mini
    locco pisze: 2004-06-21 16:27
    Nie chcieli się w Idei przyznać ilu klientów stracili od czasu wejścia Heyah... :)) No ja się nie dziwię, że nie chcieli się przyznać :)))
    0
  • Users Avatars Mini
    Q! pisze: 2004-06-21 16:28
    hmm, marze sa minimalne? ja bym tego tak nie nazwal.. :P co stoi na przeszkodzie aby opy sie dogadaly i obnizyly stawki interconnectu (jakiekolwiek one by nie byly)? idea? olac idee i niech era dogada sie z plusem i promuja sie nawzajem (polaczenia jak do wlasnej sieci).. stacjonarne? olac -- niech komorki beda tansze.. :D co do obnizek cen w pre-paid (ktore zapoczatkowala, oczywiscie, heyah.. i chwala jej za to!) to jestem zadowolony (chociaz nie korzystam, ale moze to wplynie na oferte post-paid bez telefonu), ale i tak uwazam, ze mogloby byc jeszcze(!) taniej! np. 50 grosikow za min wszedzie + sms za 10 grosikow + mms za 25 grosikow + 1/1 + wszystkie dodatkowe uslugi (na ktorych op tez zarabia!).. kto sie nie zgadza z moimi tezami? :P
    0
  • Users Avatars Mini
    glodek pisze: 2004-06-21 16:36
    w POPie wystarczy ze raz na rok kupic zdrapke za 5zł i mozna odbierac rozmowy, w Heyah po 2-msc juz koniec.
    0
  • Users Avatars Mini
    Michał pisze: 2004-06-21 16:44
    Heyah napradę dużo zmieniła na rynku - ten poziom cen był by chyba osiągnięty za kilka lat - kazdy kolejny ruch na rynku jest tak naprawdę dreptaniem w miejscu, miejscu które bardzo dookreślił ten prepaid. Łatwiej jest przeciej podać cenę już niższą od konkurencji - co za problem ale właśnie odważyć się na tak wielki krok to jest już coś; pozdr.:)
    0
  • Users Avatars Mini
    miki pisze: 2004-06-21 16:47
    Ciekawi mnie, czy sprawdzą sięplotki o planowanej na poczatek lipca nowej ofercie Heyah. darth_vadeer*** - zgadzam się z Tobą, może co do tego, że tekst jest ok. Dla mnie za dużo ogółów, jak ktoś się interesuje sprawą a nie jest bezpośrednio zainteresowany to sam może dojść do podobnych opinii. Pozdrawiam
    0
  • Users Avatars Mini
    miki pisze: 2004-06-21 16:49
    darth_vadeer*** - miało być, zgoda co do Twojej wypowiedzi z wyjątkiem opinii o tekście. Zjadło jakoś "z wyjątkiem"
    0
  • Users Avatars Mini
    haiper pisze: 2004-06-21 16:50
    *darth_vadeer * zgadzam się w całej rozciągłości.
    0
  • Users Avatars Mini
    ichtios pisze: 2004-06-21 16:57
    a SimPlus siedzi przed swoim wigwamem i ze spokojem pali heykę popkoju
    0
  • Users Avatars Mini
    Alexander25 pisze: 2004-06-21 17:08
    hayah - wypuszczaj abonament :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    TelePies pisze: 2004-06-21 17:16
    darth_vadeer: mówisz, że "tym, którzy marudzą że Pop to tak naprawdę farbowane lisy z TelePSA albo coś takiego odpowiadam — to co, ważne że jest najtaniej" zgoda, ale za zniżkę w POPie płacę np. ja łącząc się przez modem z TPSA i gadając w domu przez stacjonarkę. Rozmowy stacjonarne w POlsce to maxi-zdzierstwo, więc nawet jeśli coś jest obniżone w POPie w Idei to i tak nic w Telekomunie nie ginie i ewentualne straty w jednym miejscu są rekompensowane przez zdzierstwo w innym.
    0
  • Users Avatars Mini
    pajorro pisze: 2004-06-21 17:55
    ja trzymam kciuki za Simplusa!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    hoplita pisze: 2004-06-21 18:02
    Nic tego nie zmieni, że Heyah była pierwsza. Mimo szemranej kontr kampanii którą przeprowadziła idea ludzie zostali poiformowani o nowym rozwiązaniu w telefonii komórkowej to przyniosło bardzo duży ruch na rynku - teraźniejsza oferta jest co najwyżej poprawianiem oferty heyah - co to za wysyłek dać cenę kilka groszy niżej ?? Sami nakombinowali i rozpoczeli wojnę medialną a teraz boją się startować z własną kampanią nowegej marki
    0
  • Users Avatars Mini
    jam łasica pisze: 2004-06-21 18:08
    jezeli chodzi o poziom usług i zaawansowanie technologiczne mało co równa się tak takowi a z tego co wiadomo szykują się tam naprawdę duże zmiany - czekam z niecierpliwościa i trzymam kciuki :D
    0
  • Users Avatars Mini
    Boncio pisze: 2004-06-21 18:53
    Ja tam i tak czekam na post-paida... Co mnie pre-paid... Chyba, że jako 2 numer :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    olek_01 pisze: 2004-06-21 18:54
    hehe, odmówili odpowiedzi - ale zaraz potem przyznali się że CHURN zanotowli znaczący czyli nie mówiąc ,przyznali się ,ze stracili duzo POPaków,ale się nie dziwię . Ale teraz moze się sytuacja odwrócić - POPaki mogą chcieć wrócić-te 20 groszy do wszystkich.....
    0
  • Users Avatars Mini
    nautilius pisze: 2004-06-21 18:58
    no to nie bedzie zmian w taktaku :(
    0
  • Users Avatars Mini
    Maciej D. pisze: 2004-06-21 20:13
    JAK PLUS DO PAZDZIERNIKA NIE OBNIZY STAWEK, TO MÓWIE BAJ BAJ, CZYLI 4 KOM. ABON. ZAREJS. NA FIRME PRZEJDĄ DO KONKURENCJI
    0
  • Users Avatars Mini
    malcoolm pisze: 2004-06-21 20:18
    czy starzy POPowcy beda mieli tansze polaczenia ? tzn te 80 gr do wszystkich sieci
    0
  • Users Avatars Mini
    vision pisze: 2004-06-21 20:34
    Co by sie nie dzialo, co by nie mowic to POP zareagowal moze i opoznieniem, ale za to w genialny sposob. Do tego wlaczenie wreszcsie GPRS o ktory najwiecej prosili popowcy jest kolejny dowodem na to, ze jednak Idea poszla po rozum do glowy. Mam w tej chwili Simplusa i jesli rowniez on nie zmieni cen, to podziekuje i spokojnie teraz moge przejsc do POPa bo juz mnie GPRS w simplusie nie bedzie trzymal.
    0
  • Users Avatars Mini
    Michał pisze: 2004-06-21 20:42
    ***vision nie wiem czy to było takie genialne - "ktoś" przd nimi przesunąłmagiczną barierę cenową, "ktoś" przed nimi wydał na to sporo kasy, przyszli na gotowe i dali usługę po jak długim czasie która nie wprowadza nic nowego - trzyma pozioim cenowy Heyah a w niektórych parametrach jest lepsza - tylko że to nie jest genialne sorki ale tak jest
    0
  • Users Avatars Mini
    vision pisze: 2004-06-21 21:00
    ***Michal: to bylo genialne, bo Heyah tez nie jest oryginalem, tylko kopia sieci Jeans. Pop jako pierwszy zareagowal zdecydowanie, powaznie i nie da sie ukryc, ze oferuje duzo wiecej od Heyah - dlatego to jest genialne - otrzymujesz pelna funckonalnosc uslug dodanych z cenami korzystniejszymi niz Heyah.
    0
  • Users Avatars Mini
    Greg pisze: 2004-06-21 21:24
    Szukałem na necie i nigdzie nie mogę znależć konkretnych opinii - CZY KTOŚ Z WAS KORZYSTA Z DOSTĘPU DO NETU PRZEZ GPRS W IDEI (LICENCJA GPRS). Czy warto to brać, czy połączenie jest stałe, zrywa się...??? HELP!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    ja pisze: 2004-06-21 21:42
    a ja sie zaczynam bac. jestem abonamentowcem i szlag mnie trafia jak widze te obnizki w prepaidzie. jestem niestety zwiazany umowa i nic nie moge zrobic. jak tak dalej pojdzie to operatorzy w koncu obniza taryfy abonamentowe, ale z drugiej strony odejda od dotowania telefonow i jak ktos bedzie chcial miec nowy, z legalnego zrodla telefon to chyba jest juz dobra pora aby na niego odkladac.
    0
  • Users Avatars Mini
    maximus09 pisze: 2004-06-21 22:04
    Greg: O ile tylko dysponujesz gotówką ~6000 zł na laptopa to bierz w ciemno, licencja GPRS to rewelacja, korzysta z tego od stycznia mój znajomy i bardzo sobie chwali, transfer wiadomo że z neo nieporównywalny, ale stabilny, strony ładują się w miarę szybko, i póki co nie ma to rozwiazanie zadnej alternatywy na rynku... więc jeśli chcesz korzystać z dostępu do sieci bez ograniczeń za 60zł/mies. to wybór jest prosty.
    0
  • Users Avatars Mini
    JA pisze: 2004-06-21 22:08
    JEDNO JEST PEWNE ZNACZACA GRUPA KLIENTOW IDEI TO POPAKI WIEC JAK HEYAH ICH ZACZYNALA ZABIERAC MUSIELI TO WPROWADZIC!!! NUDAAA BO ZA POZNO I ZLE WARUNKI DLA DOTYCHCZSOWYCH, ...ALE POPAKI NIE PLACZA...
    0
  • Users Avatars Mini
    Greg pisze: 2004-06-21 22:10
    Dzięki maximus! Sprawa jest tego typu, że laptopa i tak mam zamiar kupić. Kwestia jest taka, czy kupować HP-ka dorzucając ok. 1000 żł za sprzęt firmowy, czy też to olać i kupić np. Gericoma o podobnych parametrach.
    0
  • Users Avatars Mini
    Greg pisze: 2004-06-21 22:11
    MOŻE KTOŚ JESZCZE WIE COŚ O LICENCJI II W IDEI???
    0
  • Users Avatars Mini
    Greg pisze: 2004-06-21 22:12
    CZY INTERNET HULA WTEDY W MIARĘ DOBRZE???
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2004-06-21 23:54
    jak w TT sie nic nie zmieni to ja spadam do heyah bo nawet love jest troche za droga no i sekundowki by sie przydaly, poczekam jeszcze troche ale cierpliwosc sie konczy
    0
  • Users Avatars Mini
    Deacon pisze: 2004-06-22 00:10
    W BOA z ERA jak do nich napisałem to mi napisali że planuja wprowadzneie tańszej taryfy i "myśla" na sekundowym billingiem...Po tym jak to napisali mamy reklame z "Jankiem"...sorry...cos tu jest nie ta...ERA jest właścicielem HEYAH! i dochodze do wniosku ze totalnie zlewa swoich "TakTak'owców'...którzy wcale nie "mogą więcej"...wystarczy spojrzeć na SIMPLUS (15gr SMS wew, sieci) czy IDEA (20gr SMS do wszystkich i naliczanie od 1s)...ERA-wejź się za siebie...bo z TakTak'iem może być krucho...
    0
  • Users Avatars Mini
    dindi-rindi pisze: 2004-06-22 00:48
    wojna ? rywalizacja ? o rywalizacji mozna mowic, jesli staje do walki dwoch konkurentow i obaj chca uczciwie wygrac, a nie tak jak idea po miesiacu obudzic sie z pomyslem skopiowania heyah.. na miejscu popowiczow bym poczekal z przeskakiwaniem w sidla nowego popa.. na miejscu innych niezdecydowanych (np. jak ja, mam abo w erze) odczekalbym troche.. emocje sa niezdrowe, dopierto pierwszy dzien tego neu pop'a.
    0
  • Users Avatars Mini
    EM pisze: 2004-06-22 01:04
    qrcze przeciez to jakas paranoja, komu sie teraz bedzie oplacalo abonament brac?
    0
  • Users Avatars Mini
    maly-joe pisze: 2004-06-22 01:27
    *em@il: bedzie sie oplacalo wbrew pozorom.. i to nie tylko biznesmenom. sa po prostu tacy, co wola miec duzo fajnych wygodnych uslug, staly abonament, a nie latac za kartami, ktore koncza sie zawsze w nieodpowiednim momencie :-) ja akurat jestem w stanie sie pogodzic z doladowywaniem, ale juz np. moja dziewczyna nie.. dla niej wygodniejsza jest abo w erze, gdzie ma staly abonament i, no co tu duzo mowic, wiecej uslug niz prepaidy. faktycznie rok 2004 jest rokiem prepaidow, ale nie sadze, zeby zaraz wszyscy do nich przechodzili.. bez paniki :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Biały_ pisze: 2004-06-22 02:31
    Ja rządam zmian w POST-PAIDACH. Uważam, że jednak większe zyski generują abonamentowcy. CO z tego że nie można zmienic od razu tak jak pre-paida?? Skoro mozna zmienić po jakimś czasie skoro nie będzie się zadowolonym z usług. Mogło by wejśc coś w rodzaju heyah tylko na abonament może wtedy by sie coś ruszyło!! Pozdrawiam
    0
  • Users Avatars Mini
    nada pisze: 2004-06-22 12:59
    ja sie ciesze z gtej calej sytuacji. w stanach ludzie korzystaja czesto z naprawde starych telefonow jak 5110 itp ale maja naprawde tanie rozmowy (np czesto gadanie za free w weekendy). u nas doszlo do sytuacji ze ludze kupuja telefony po 1pln jakimis pollegalnymi sposobami, nie wywiazuja sie z umow i zwiekszaja koszty operatora. dlatego tanie rozmowy a nie tanie telfony przede wszystkim!!! skonczmy z ta buraczanska moda i przechwalaniem sie kto ma jaki telefon, ludzie ogranijcie sie:)
    0
  • Users Avatars Mini
    Bart_22 pisze: 2004-06-22 13:08
    nada: ile na ile przypadkow sie nie wywiazuje? Ja znam jeden taki ewenement, nie wiecej.
    0
  • Users Avatars Mini
    Maruda pisze: 2004-06-22 15:09
    Fakt jest taki, ze gdyby nie heyah to nie byloby nowego pop'a. Z drugiej strony dzialanie idei jest lekko mowac dziwne (nieprzmyslane?) - zareagowali na tyle pozno, ze heyah odniosla wielki sukces. W dodatku wyszli z oferta, ktrora jest o wiele atrakcyjniejsza od wiekszosci ofert abonamentowych idei, jest to dosc dziwne (stworzenie wewnetrznej konkurencji). Wydaje mi sie, ze glownym trendem jaki moze zaistneic to spadek zainteresoweniem ofertami post-paid. I przydalo by sie wywalic 3/4 osob z kierowniczych stanowisk w judei - ich dzialania nie sa logiczne, a juz zupelnie nie sa podejmowene we wlasciwym momencie (przeciez kazdy wiedzial, ze heyah odniesie sukces - i ze jesli nalezalo reagowac to poki heyah byla slaba - na poczatku a nie teraz). Madry polak (POPak) po szkodzie?
    0
  • Users Avatars Mini
    fynf pisze: 2004-06-22 16:52
    A ja i tak poczekam na SimPlusa....Myślę że i tak obniżą ceny albo przynajmniej wprowadzą naliczanie sekundowe od pierwszej sekundy w TEAM2...
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-06-22 21:10
    vision - nie powtarzaj plotek o kopiach... Gdyby była kopią, musiałbyć płacić za połączenia przychodzące :-) Jedyne co można porównywać to to, że jest to odrębna marka operatora - i tyle. W żaden sposób nie można nawet porównywać taryf - tak, tam są różne taryfy - Heyah to jakby jedna taryfa... EM@IL - ja mam abonament i nie zamierzam zmieniać :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    mardall pisze: 2004-06-23 00:42
    ja też nie zostawię abonamentu!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    rgumkowski1 pisze: 2004-06-27 23:04
    888: no jeśli to prawda, to coraz ciekawiej mogło by się znowu zrobić na rynku pre-paid. Ale potrzebujemy jakiegoś potwierdzenia, bo tych plotek, wszędzie masa, i jak się później okazuje, nie są one dokłanie w rzeczywistej ofercie.
    0
  • Users Avatars Mini
    Łoki pisze: 2004-07-02 19:06
    wedłu mnie Polkomel powinien obniżyć ceny rozmów nie tylko w Simplusie ale także w ofertach abonamentowych a wtedy napewno zyskałby wielkszą ilość klientów, Plus ma fajne oferty telefonów ale oferty abonamentów z telefonem są zbyt przesadzane w cenach za połączenia krajowe powinni według mnie to zmienić (przynajmniej tak jak w ofertach bez telefonu)
    0
  • Users Avatars Mini
    ddd pisze: 2004-07-03 13:33
    pop "na okraglo" , kupujesz karte za 50zl. i masz 10% gratis, czyli smialo mozna powiedziec ze w takim przypadku rozmowy i eski sa o 10% tansze, jaszcze lepiej to wyglada przy karcie za 25zl. Nowy Pop jest najlepszy!!
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: