T-Mobile Polska na koniec czerwca 2017 roku obsługiwał 10,251 miliona klientów. Baza abonentów wyniosła 6,741 miliona, a klientów usług przedpłaconych 3,510 miliona. Liczba aktywacji netto w bazie klientów kontraktowych w drugim kwartale 2017 r. wyniosła 45 tysięcy, co oznacza, że jest on już piątym z kolei kwartałem, w którym T-Mobile odnotowuje wzrost bazy klientów abonamentowych. W pierwszej połowie 2017 roku spółka odnotowała wzrost łącznej liczby abonentów o 129 tysięcy.
W drugim kwartale 2017 roku zmniejszył się wskaźnik odejść klientów (churn) o 1,3 punktu procentowego w porównaniu do wyników spółki w drugim kwartale roku ubiegłego.
„T-Mobile Polska w drugim kwartale 2017 roku poprawił wyniki operacyjne w porównaniu do poprzedniego roku. Zwiększyła się lojalność klientów T-Mobile, co widać w niższym wskaźniku churn oraz w wyraźnej poprawie statystyk przenoszalności numerów. Przychody całkowite spółki w Q2 odzwierciedlają większą bazę klientów oraz rosnącą sprzedaż urządzeń. Dodatkowo na wyniki całego rynku telekomunikacyjnego będą miały wpływ dwa negatywne trendy wynikające z wprowadzenia nowych regulacji roamingowych w czerwcu: utracone przychody oraz rosnące koszty obsługi roamingu w UE.” – powiedział Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.
Wyższa popularność usług transmisji danych w T-Mobile Polska przekłada się na wyższy udział przychodów z usług niegłosowych, który w drugim kwartale br. osiągnął poziom 48%.
W drugim kwartale 2017 roku przychody całkowite T-Mobile Polska osiągnęły wartość 1,594 miliarda złotych, a w całym pierwszym półroczu 2017 roku wyniosły 3,165 miliarda złotych i były wyższe o 0,5% w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku. W drugim kwartale skorygowana EBITDA T-Mobile Polska wyniosła 525 milionów złotych, a marża EBITDA osiągnęła poziom 32,9%. Bazując na porównywalnych danych, w drugim kwartale 2017 roku przychody całkowite T-Mobile Polska wzrosły o 2,3%, a EBITDA zmniejszyła się o 4,6% w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.
„Na wyniki finansowe T-Mobile Polska w pierwszej połowie 2017 roku wpływ miały rosnące przychody jak również szereg kosztów zmiennych jak koszty urządzeń, interkonektu oraz roamingu, które są odzwierciedlane w wyniku EBITDA Spółki.” - powiedział Szabolcs Gaborjani, członek zarządu ds. finansowych.
Obecnie w zasięgu sieci LTE T-Mobile Polska znajduje się 99,8% populacji Polski, co odpowiada 97% powierzchni kraju. W ciągu ostatnich trzech miesięcy liczba stacji obsługujących technologię LTE zwiększyła się o 450 i obecnie już 9750 stacji bazowych oferuje klientom T-Mobile Polska zasięg 4G. Wraz ze stale rosnącym pokryciem LTE w T-Mobile Polska rośnie również liczba stacji bazowych obsługujących agregację pasma, która gwarantuje klientom wyższą pojemność sieci i pozwala na osiąganie znacznie wyższych prędkości transmisji danych. Obecnie blisko 2300 stacji wspiera agregację pasma w technologii LTE, co przekłada się na pokrycie 26% populacji kraju tą technologią. W ostatnim czasie T-Mobile Polska wdrożył również wyższe modulacje QAM (Quadrature Amplitude Modulation), QAM256 dla ściągania i QAM64 dla wysyłania danych, które zapewniają wyższą prędkość korzystania z sieci. Obecnie maksymalna technologiczna prędkość dostępna w sieci T-Mobile Polska to 354 Mbps.
Note | Q2 2016 |
Q3 2016 |
Q4 2016 |
FY 2016 |
Q1 2017 |
Q2 2017 |
Change % |
H1 2016 |
H1 2017 |
Change % |
||
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) | ||||||||||||
Fixed network Access Lines | ('000) | 2 | 18 | 20 | 20 | 20 | 33 | 31 | 72,2 | 18 | 31 | 72,2 |
- IP | ('000) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | (50,0) | 2 | 1 | (50,0) | |
Broadband Access Lines Retail | ('000) | 2 | 10 | 10 | 10 | 10 | 20 | 18 | 80,0 | 10 | 18 | 80,0 |
TV (IPTV, SAT, Cable) | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Bundled Access Lines | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
ULLs/Wholesale PSTN | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Unbundled Access Lines | ('000) | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | (100,0) | 5 | 0 | (100,0) | |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | ||||||||||||
Service revenue | (€) | 220 | 235 | 246 | 945 | 217 | 227 | 3,2 | 464 | 445 | (4,1) | |
CUSTOMERS | ('000) | 11 635 | 11 221 | 10 634 | 10 634 | 10 229 | 10 251 | (11,9) | 11 635 | 10 251 | (11,9) | |
- contract | ('000) | 6 516 | 6 541 | 6 612 | 6 612 | 6 696 | 6 741 | 3,5 | 6 516 | 6 741 | 3,5 | |
- prepaid | ('000) | 1 | 5 119 | 4 680 | 4 022 | 4 022 | 3 533 | 3 510 | (31,4) | 5 119 | 3 510 | (31,4) |
NET ADDS | ('000) | (186) | (414) | (587) | (1 422) | (405) | 21 | n.a. | (421) | (383) | 9,0 | |
- contract | ('000) | (3) | 25 | 70 | 43 | 84 | 45 | n.a. | (53) | 129 | n.a. | |
- prepaid | ('000) | (183) | (440) | (657) | (1 465) | (489) | (24) | 86,9 | (368) | (513) | (39,4) | |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 3,3 | 3,2 | 3,4 | 3,3 | 3,2 | 2,0 | (1,3p) | 3,4 | 2,6 | (0,8p) | |
- contract | (%) | 1,1 | 1,2 | 1,4 | 1,2 | 1,3 | 1,1 | 0,0p | 1,1 | 1,2 | 0,1p | |
SAC PER GROSS ADD | € | 6 | 6 | 10 | 7 | 7 | 2 | (66,7) | 6 | 4 | (33,3) | |
- contract | € | 27 | 16 | 15 | 21 | 12 | 3 | (88,9) | 29 | 7 | (75,9) | |
- prepaid | € | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 | 2 | 100,0 | 1 | 2 | 100,0 | |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | € | 0 | (1) | 13 | 4 | (3) | (5) | n.a. | 0 | (4) | n.a. | |
ARPU | € | 6 | 7 | 8 | 7 | 7 | 7 | 16,7 | 7 | 7 | 0,0 | |
- contract | € | 9 | 10 | 11 | 10 | 10 | 10 | 11,1 | 10 | 10 | 0,0 | |
- prepaid | € | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 50,0 | 2 | 2 | 0,0 | |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 46 | 42 | 42 | 42 | 47 | 48 | 2p | 42 | 48 | 6p | |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 213 | 215 | 232 | 216 | 246 | 248 | 16,4 | 209 | 247 | 18,2 | |
- contract | (min) | 334 | 327 | 338 | 331 | 340 | 330 | (1,2) | 330 | 335 | 1,5 |