Tuż przed polską premierą nowych modeli vivo mieliśmy okazję zadać kilka pytań Michałowi Opłockiemu.
Michał w polskim oddziale vivo zajmuje stanowisko Go-To-Market Managera i jest rzecznikiem vivo w Polsce.
Wchodzicie do Polski jako ostatnia marka z niewielkim opóźnieniem? Z czego to wynikało?
Jednym z podstawowych założeń w vivo jest robienie właściwych rzeczy, we właściwy sposób. Stąd decyzja o wejściu do Polski. Owszem, musieliśmy zrewidować nasze plany w związku z pandemią, ale ten czas spędziliśmy na dodatkowych analizach rynku i potrzeb klientów. Nasza obecność w Polsce zakłada długoterminowy rozwój. Jest to jeden z najważniejszych strategicznych rynków dla całego vivo.
Konkurencja na rynku to najlepsza sytuacja, która może spotkać klientów. Każdy z nas lubi mieć wybór, niezależnie czego on dotyczy. Konkurencyjność pobudza również marki do zwiększenia aktywności i przyspiesza poszukiwania rozwiązań, aby dotrzeć z nimi do użytkownika.
vivo stawia na trzy elementy: bateria, aparat fotograficzny oraz design, na który składa się nie tylko fizyczny wygląd, ale również interfejs użytkownika. Chcemy, aby użytkownik każdego dnia korzystał z funkcjonalności, które są dla niego przydatne lub sprawiają jego codzienne życie przyjemniejszym, dzięki korzystaniu z naszych smartfonów. Teraz skupiamy się dużych bateriach, możliwości robienia zdjęć przy bardzo słabym oświetleniu. Aparat to jeden z najważniejszych elementów naszych działów badań i rozwoju (R&D). Z każdym kolejnym urządzeniem staramy się podnosić sobie poprzeczkę coraz wyżej. Dotyczy to zarówno sprzętu, jak i oprogramowania.
Przede wszystkim zbudowanie świadomości marki. Wiemy, że przed nami dużo pracy w tym aspekcie, ale jesteśmy w pełni gotowi na wyzwania. vivo ma wiele do zaoferowania i dzięki odpowiedniej strategii będziemy to konsekwentnie realizować.
Jak najbardziej, rynek operatorski w Polsce jest bardzo ważny z wielu strategicznych względów. Dla każdej nowej marki nie jest to proste, aby na start być w ofercie operatora. Nam się to udało. Od początku sprzedaży (03.11) nasze urządzenia będą dostępne w ofercie sieci Play.
vivo stawia na rozwój w wielu kanałach sprzedaży i dostosowujemy się do panującej sytuacji globalnie i lokalnie. Nasze produkty od początku będą dostępne w sieciach Media Expert, MediaMarkt, RTV EURO AGD oraz x-kom. Sprzedaż online ma się w Polsce bardzo dobrze i ma przed sobą świetną perspektywę. Jednakże warto zaznaczyć, że dla vivo, nowego gracza na polskim rynku, ważne jest zbudowanie relacji również z użytkownikiem końcowym. Wiemy jak ciężko jest zaufać „w ciemno” nowej marce, stąd chcemy, aby użytkownik miał możliwość przyjścia do punktów stacjonarnych i przekonania się, że nasze smartfony wyróżniają się pod wieloma względami. Powinno to pomóc w podjęciu decyzji zakupowej tu i teraz.
Globalna sytuacja jest niestabilna i pomimo negatywnych trendów, jest kilka elementów sugerujących szanse na odbicie. Polski rynek, patrząc choćby z perspektywy ostatnich miesięcy, rokuje dobrze.
Pomimo trwającej pandemii i globalnego trendu spadkowego, rynek smartfonów w Polsce ma się dobrze. Wierzymy, że 5G będzie miało istotny wpływ na rozwój naszego rynku, a w tym aspekcie vivo jest bardzo silne – jesteśmy trzecim producentem urządzeń 5G na świecie.
Budowa marki vivo będzie obejmowała wiele płaszczyzn, mamy plany i analizy na wiele sytuacji i wydarzeń. Chcemy być blisko użytkowników, dostarczać im najlepsze emocje z obcowania ze smartfonami naszej marki. To proces długofalowy, który należy konsekwentnie realizować, dostosowując się do panującej sytuacji i słuchać użytkowników. My to chcemy robić, więc liczę, że będzie to dostrzeżone w odpowiednim czasie.
Nazwałbym to nie kosztem a inwestycją. Inwestycją przede wszystkim w ludzi. Bez odpowiedniego zespołu profesjonalistów z branży, inne elementy nie mogą się udać. vivo mocno stawia na ludzi, którzy je tworzą i obdarza ich sporym zaufaniem. Co przynosi efekty, patrząc na rozwój marki globalnie i ponad 370 milionów użytkowników naszych smartfonów na całym świecie.
Tak, oczywiście. Nasze portfolio będzie sukcesywnie rozbudowywane. Obecna strategia firmy koncentruje się wokół smartfonów i urządzeń uzupełniających cały ekosystem vivo, aby dopełnić doświadczenia z codziennego korzystania z naszych urządzeń. Z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.