Orange poinformował, że działa już jego sieć komórkowa w tunelu im. Marii i Lecha Kaczyńskich na Zakopiance w ciągu drogi S7. Tunel został otwarty dziś. Łączny koszt całej inwestycji wynosi 2 mld. 547 mln 602 tys. zł, a dofinansowanie ze środków UE wyniosło 1 mld 299 mln 635,5 tys. zł. Budowa odcinka tunelowego kosztowała ponad 968,8 mln zł.
Instalacja radiokomunikacyjna Orange umieszczona w tunelu w miejscowości Naprawa w woj. Małopolskim. Zapewnia kierowcom łączność w technologii 4G LTE, 3G i 2G.
Dwa sektory na stacji są rozmieszczone po przeciwnych stronach tunelu. Każdy z nich składa się z anteny zewnętrznej zainstalowanej przed wjazdem do tunelu od strony Krakowa lub Nowego Targu oraz czterech anten zamocowanych wewnątrz tunelu. Anteny obsługują pasma o częstotliwości GU900 (dla 2G i 3G) oraz L800 dla (4G LTE).
W tunelach istnieją konstrukcyjne ograniczenia, które utrudniają korzystanie z sieci komórkowej. Mówiąc prościej, sygnał jest tłumiony. Zależało nam na zapewnieniu jak największego pokrycia na całej długości tunelu, czyli nieco ponad 2 km. Im niższa częstotliwość, tym lepsza propagacja, czyli rozprzestrzenianie się sygnału w powietrzu. A to oznacza lepszy zasięg – tłumaczył Bartosz Dorowski z Orange, który uczestniczył w stworzeniu instalacji.
Nie wiemy, czy z instalacji Orange mogą korzystać także 3 pozostali operatorzy, czy też każdy z operatorów ma w tunelu własną infrastrukturę.
Drążenie tunelu w ciągu Zakopianki rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.
Zbudowała go włoska firma Webuild, która przejęła wcześniejszego wykonawcę - firmę Astaldi.
W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/godz. Zamontowany jest odcinkowy pomiar prędkości. Sam odcinek tunelowy można przejechać w niespełna dwie minuty.
Tunel posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, długość 2058 m, wysokość 4,7 m, szerokość użytkową 14,9 m, dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.
Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne, ze względu na hałas utrudniający rozmowy, są oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.
Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała. W centrum dyspozytorzy pracują całodobowo.