Ostatnio operatorzy protestowali, że budowniczowie tunelu nie pozwalają im ułożyć tzw. cieknącego kabla, który ma zapewnić zasięg sieci komórkowej w tunelu. Infrastrukturę dla wszystkich operatorów ma wybudować PLAY.
Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) będzie odpowiedzialne za zarządzanie systemami zamontowanymi w tunelu w ciągu S2 POW. Do niego trafią informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach. Pracownicy naszego Centrum, przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, będą kontrolować sytuację w tunelu i dbać o bezpieczeństwo jego użytkowników. W szybkiej identyfikacji potencjalnych zagrożeń i właściwej reakcji wspierać ich będą nowoczesne systemy sterowania, zarządzania bezpieczeństwem i ruchem.
Monitoring w tunelu będzie prowadzony za pośrednictwem zaawansowanych i rozbudowanych systemów bezpieczeństwa. W ich skład wejdą liniowe czujniki pożarowe zlokalizowane pod każdym pasem ruchu oraz liczący 130 kamer monitoring wizyjny. Został on wyposażony w funkcję identyfikacji zdarzeń, np. jazdy pod prąd, jak również w funkcję kontrolującą liczbę pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z tunelu.
Dyrektywa tunelowa Unii Europejskiej zawiera opis wymagań bezpieczeństwa, jakie spełnić muszą tunele wchodzące w skład transeuropejskiej sieci drogowej. Zgodnie z tymi zapisami tunel pod Ursynowem wyposażony będzie w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne oraz ewakuacyjne.
W układzie wentylacji zamontowany zostanie system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony będzie w sieć punktów alarmowych oraz system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.
Wzdłuż ścian tunelu zbudowane są chodniki, które w razie potrzeby będą pełniły funkcję ciągów ewakuacyjnych. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.
Po otrzymaniu w marcu 2020 r. koncepcji założeń związanych ze wzmocnieniem sygnału GSM w tunelu, podjęliśmy rozmowy z przedstawicielami operatorów komercyjnych sieci telekomunikacyjnych. Tak więc dopiero na początku 2020 r., po przedstawieniu przez operatorów dokumentacji technicznej, rozmowy te nabrały charakteru merytorycznego. Pierwsze rozmowy operatorów z GDDKiA miały miejsce pod koniec 2016 r., ale to dopiero w marcu 2020 r. otrzymaliśmy koncepcję założeń, związanych ze wzmocnieniem sygnału GSM w tunelu, co pozwoliło nam podjąć dalsze rozmowy. GDDKiA wskazała wnioskodawcom warunki, które powinni spełnić w celu zawarcia porozumienia niezbędnego do komercyjnej rozbudowy sieci GSM, jednakże do dziś nie zostały one zaakceptowane. Ponadto ze strony operatorów sieci telekomunikacyjnych pojawiły się dodatkowe wymagania dotyczące usytuowania anten na wyrzutniach spalin - co nie jest możliwe ze względów projektowych.
Należy podkreślić, że obecnie zaprojektowane i wykonane systemy wyposażenia tunelu zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa. Nie widzimy jednak przeszkód, żeby dodatkowo zwiększyć użytkownikom komfort przejazdu tunelem i dlatego jesteśmy otwarci na dalsze rozmowy z operatorami telekomunikacyjnymi. Liczymy, że będą one merytoryczne i konstruktywne.
Warto przeczytać: Najdłuższy tunel w Polsce na razie bez zasięgu komórkowego